FRIC, το trend των ημερών

    Η FIA πρόκειται να απαγορεύσει το σύστημα αυτό από τη Γερμανία. Πώς θα επηρεάσει αυτό τις ομάδες; Θα φέρει τα πάνω κάτω;

    Η πιθανή απαγόρευση του συστήματος FRIC (Front and Rear-Interconnected) και πώς θα επηρεάσει αυτό τις ομάδες είναι το trend των ημερών στην F1. Ας ρίξουμε μια ματιά στο όλο story.

    Το FRIC είναι ένα υδραυλικό σύστημα που συνδέει τις πίσω αναρτήσεις με τις εμπρός, και μέσω αυτού οι ομάδες προσπαθούν να εξομαλύνουν την κίνηση του μονοθεσίου μέσα στην πίστα. Το FRIC βοηθάει στην ισορροπία του μονοθεσίου, μέσα στις στροφές, κατά το φρενάρισμα και στην επιτάχυνση. Σε αυτές τις φάσεις η ισορροπία του μονοθεσίου αλλάζει και με το σύστημα αυτό οι ομάδες προσπαθούν να εξαλείψουν αυτές τις κινήσεις προς όφελος της αεροδυναμικής απόδοσης. Όσο πιο σταθερό είναι τόσο καλύτερα. Τα τελευταία χρόνια οι αεροδυναμιστές προσπαθούν να βρουν τη χρυσή τομή μεταξύ κάθετης δύναμης και της ομαλής κίνησης του μονοθεσίου μέσα στην πίστα. Αν το σύστημα δουλεύει σωστά και δίνει καλή αίσθηση στον οδηγό, τότε αυτός μπορεί να πιέσει πολύ. Με την απαγόρευση του FRIC οι ομάδες θα χρειαστεί να κάνουν κάποιες μικρές τροποποιήσεις στα μονοθέσιά τους καθώς αυτά έχουν σχεδιαστεί γύρω από αυτό το σύστημα.

    Πώς ξεκίνησε όλο αυτό όμως; Γιατί ξαφνικά η FIA αποφάσισε κάτι τέτοιο; Ο Charlie Whiting είπε ότι μετά από έλεγχο που έκαναν είδαν ότι οι ομάδες ξεπερνούν τα όρια. Η FIA θεωρεί ότι με τη χρήση αυτού του συστήματος οι ομάδες παραβαίνουν το Άρθρο 3.15 των κανονισμών, το οποίο σχετίζεται με κινητά αεροδυναμικά βοηθήματα. Φαίνεται ότι όντως κάποιος το έχει παρακάνει… Όμως υπάρχει και το ενδεχόμενο να μην το ανακάλυψε η FIA από μόνη της, να υπήρξε κάποια διαμαρτυρία και μάλλον όχι από την κορυφή του grid.

    Πώς θα επηρεάσει αυτό τις ομάδες; Θα φέρει τα πάνω κάτω; Η Mercedes θεωρείται ότι έχει το καλύτερο σύστημα, μπορεί να χάσει την πρωτοπορία της με αυτή την απαγόρευση;

    Το κέρδος που έχουν οι ομάδες με το σύστημα FRIC υπολογίζεται γύρω στα 3-4 δέκατα του δευτερολέπτου/γύρο. Κι αυτό εξαρτάται από το πόσο καλά λειτουργεί το σύστημα. Είναι αρκετά πολύπλοκο και κάποιες ομάδες δυσκολεύονται με το set-up του. Έτσι ας πούμε ότι η Mercedes, που θεωρείται ότι έχει τα καλύτερα αποτελέσματα από το FRIC, κερδίζει 4 δέκατα. Δεν αρκούν για να χάσει την πρωτοπορία. Στο Silverstone είδαμε ότι η διαφορά είναι τεράστια. Μάλιστα είδαμε ότι η W05 έκανε μεγαλύτερη πρόοδο από τους υπόλοιπους. ΟΚ, στην Αυστρία η διαφορά ήταν μικρότερη, αλλά στον Καναδά που είχαν πρόβλημα στο ERS; Ο Daniel Ricciardo ίδρωσε για να νικήσει. Έτσι, λοιπόν, είναι εξαιρετικά δύσκολο να αλλάξει η κατάσταση στην κορυφή. Στο υπόλοιπο grid ίσως υπάρξει μεγαλύτερο μπέρδεμα, αλλά αυτές που θα ταλαιπωρηθούν περισσότερο θα είναι οι πιο μικρές ομάδες καθώς οι μεγάλες έχουν τους πόρους για άμεση προσαρμογή.

    Με την απαγόρευση του FRIC οι ομάδες θα πιέσουν περισσότερο τα ελαστικά, κι αυτό θα προκαλέσει μεγαλύτερη φθορά στα P Zero. Το FRIC βοηθάει στη σωστή διαχείριση των ελαστικών καθώς το μονοθέσιο έχει σωστή ισορροπία. Χωρίς αυτό όμως οι οδηγοί θα βασίζονται περισσότερο στα ελαστικά. Έτσι, λοιπόν, θα έχουμε περισσότερα pitstop και ίσως οι οδηγοί αρχίσουν να λένε ότι τα ελαστικά δεν είναι αρκετά σκληρά και δεν αντέχουν… ενώ στην Ισπανία έλεγαν ακριβώς το αντίθετο. Ότι η προσέγγιση της Pirelli είναι πολύ συντηρητική. Ας μην προτρέχουμε όμως.

    Τι θα γίνει τελικά; Αν οι ομάδες καταφέρουν να συμφωνήσουν στην απαγόρευση του συστήματος το 2015 τότε η FIA θα αφήσει το θέμα ως έχει. Αν όμως έστω και ένας είναι αντίθετος τότε όλοι είναι αναγκασμένοι να υπακούσουν στην Τεχνική Οδηγία της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας η οποία απαγορεύει τη χρήση του από το Γερμανικό GP.

    Alex Switch

    Σχόλια

    Σχόλια