Έργα και ημέρες του Bernie Ecclestone στη Formula 1

Το 2017 φαίνεται ότι θα είναι μία χρονιά ορόσημο για τη Formula 1, καθώς εκτός των μεγάλων τεχνικών αλλαγών που έρχονται, η ''πτώση'' του Bernie Ecclestone από τον προεδρικό θώκο του σπορ, είναι πλέον γεγονός. Ο λόγος στον Γιώργο Αναγνώστου.

Μπορεί οι τεχνικές αλλαγές του 2017 να είναι τεράστιες, ίσως οι μεγαλύτερες των τελευταίων ετών, οι αλλαγές όμως στην οργανωτική και τεχνική ηγεσία του σπορ, είναι ακόμα μεγαλύτερες και κατά την άποψή μου αναγκαίες, ώστε και το σπορ που αγαπάμε, να μπει σε μία σύγχρονη τροχιά, όπως και τα υπόλοιπα μηχανοκίνητα σπορ και ειδικά το Moto GP.

bernie eccleston lauda hunt fuji

Το ”παρατσούκλι”, Mr F1, με το οποίο αναφέρομαι πάντα στον Bernie Ecclestone είναι και η πραγματική αλήθεια. Ο Bernie κατάφερε να πάρει τη Formula 1 από το χέρι και να την απογειώσει. Κατάφερε να κάνει αυτό το σπορ κορυφαίο, πιο λαϊκά να το πω, έκανε την Formula 1 μαγαζί γωνία. Η ηλικία του τον πρόδωσε όμως, καθώς η αγάπη του για το σπορ δεν τον άφηνε να φύγει μακριά από αυτό, κάτι που έπρεπε να είχε πράξει μία δεκαετία πριν.

Ο Bernie Ecclestone γεννήθηκε στις 28/10/1930 δηλαδή σήμερα που μιλάμε, είναι 86 ετών. Η ενασχόληση του με την Formula 1 ξεκίνησε το μακρινό 1957, όχι ως οδηγός, αλλά ως μάνατζερ του Stuart Lewis-Evans. Έχοντας αποκτήσει δύο μονοθέσια της Connaught F1, έκανε το ντεμπούτο του στην F1 το 1958  χρησιμοποιώντας κάποιους οδηγούς που ο ίδιος εκπροσωπούσε. Μάλιστα οδήγησε ο ίδιος το μονοθέσιο της ομάδας σε δύο περιπτώσεις, ανεπιτυχώς όμως. Το 1959 έγινε μάνατζερ της ομώνυμης ομάδας του Jochen Rindt, με τον Jochen Rindt να είναι ο πρώτος οδηγός. Ως δεύτερο οδηγό χρησιμοποίησε τον μεγάλο Graham Hill.

bernie ecclestone lauda

Η συνέχεια για τον Bernard Charles Ecclestone, όπως είναι το πλήρες όνομά του, ήταν η εξαγορά της Brabham από τον Ron Tauranac, το 1971. Το 1973 άρχισαν να φαίνονται οι πρώτες κινήσεις του στην ομάδα. Ο Bernie παρουσιάζει τον τότε νεαρό, Gordon Murray, στον μαγικό κόσμο της F1, ως τεχνικό διευθυντή της ομάδας. Τα αποτελέσματα των επόμενων μονοθέσιων του Νότιου Αφρικανού ήταν εξαιρετικά, με τους οδηγούς, Carlos Reutemann και Carlos Pace, να κερδίζουν νίκες το 1974 και 1975. Η περιπέτεια του με την ομάδα της Brabham τελείωσε το 1987. Ο Βρετανός αγόρασε την Brabham από τον Tauranac, έναντι 110.000 λιρών και την πούλησε 5.000.000 λίρες στον επιχειρηματία Joachim Luhti.

Η ενασχόλησή του με τα κοινά της Formula 1 ξεκίνησε το 1970 με την FISA, ενώ μετέπειτα ίδρυσε την FOCA (1974) μαζί με τους Frank Williams, Colin Chapman, Teddy Mayer, Ken Tyrrell και Max Mosley.

dc0fc2f97de2f0487b9ae7792067c8a1

Ο Ecclestone ανέλαβε την τύχη της FOCA το 1978 και μετά από δικαστική διαμάχη με την FIA κατάφερε να κερδίσει το δικαίωμα να μπορεί να διαχειριστεί αυτός τα τηλεοπτικά δικαιώματα του σπορ. Για την διαχείριση λοιπόν των τηλεοπτικών δικαιωμάτων ίδρυσε την Formula One Promotions and Administration,  την γνωστή και ως FOPA.

Η νέα τάξη πραγμάτων του Ecclestone, βρήκε την Formula 1 να δίνει στις ομάδες το 47% των τηλεοπτικών δικαιωμάτων, το 30% στην FIA και το άλλο 23% στην FOPA, δηλαδή στον εαυτό του. Το 1997 οι ομάδες ψήφισαν το Concorde Agreement για μηνιαία καταβολή χρημάτων και αναπροσαρμογή κάποιων ποσοστών, όμως ο Ecclestone διατήρησε τη διαχείριση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων του σπορ.

Το 1999, σε ηλικία 69 ετών, έρχεται το πρώτο χτύπημα υγείας για τον Bernie και μάλιστα δυνατό. Το πρόβλημα καρδιάς δεν τον προβλημάτισε πολύ, όμως φαίνεται ότι πήρε νέες επαγγελματικές αποφάσεις μετά αυτό. Πούλησε κάποιο από το ποσοστό της SLEC Holdings που είναι η εταιρεία η οποία έχει τα management της F1, χωρίς όμως να χάσει τον έλεγχό της. Από την άλλη πούλησε εξολοκλήρου την International Sportsworld Communicators, στον γνωστό μας David Richards. H ISC κατείχε όλα τα τηλεοπτικά δικαιώματα του WRC.

Ecclestone-Blash

Εν ολίγοις και πλήρως περιγραφικά είναι όσα έχει κάνει ο Bernie Ecclestone για τη Formula 1 αλλά και το αντίθετο βέβαια. Ο Βρετανός κατάφερε να φέρει την Formula 1 σε όλα τα σπίτια του κόσμου. Κατάφερε να κάνει μικρούς, μεγάλους , άντρες και γυναίκες να φαντάζονται πως θα είναι να οδηγείς ένα μονοθέσιο της F1.

Ο Bernie Ecclestone, ήταν ο απόλυτος άρχοντας στην F1, για παραπάνω από 30 χρόνια, δικαίως, μιας και η επιχειρηματικότητά του, αλλά και η ικανότητά του να τροφοδοτεί τις ομάδες με χρήματα, έδωσε αυτή την αίγλη στο σπορ. Μία αίγλη και μία μοναδικότητα που βγάζει όσο κανείς άλλος, έχοντας διαπιστώσει και εγώ ο ίδιος προσωπικά.

Πριν δύο χρόνια είχα τη χαρά να παρευρίσκομαι στο Zoom Charity Auction του οίκου δημοπρασιών Coy’s. Κάτι που πραγματικά με εντυπωσίασε, ήταν η ενέργειά του, αλλά και το πάθος που έβγαζε αυτός ο άνθρωπος (3 ώρες συνεχόμενα περιφερόταν και συζητούσε με όλους τους καλεσμένους ). Σε καμία περίπτωση δεν θύμιζε άντρα άνω των 80 ετών. Αναφέρω αυτό το παράδειγμα γιατί όσοι τον έχουν δει στη ρουτίνα της πίστας, δε δείχνει κάτι περισσότερο. Τότε λοιπόν κατάλαβα ότι αυτός ο άνθρωπος ήταν δίκαια ο κορυφαίος άντρας του σπορ για τόσα χρόνια.

Bernie Ecclestone 2017

Τα καλά τελείωσαν λοιπόν και ας περάσουμε στα κακά και αυτά δεν είναι πολλά, αλλά είναι σημαντικά. Κατά την άποψή μου, η ηλικία του Ecclenstone έπαιξε μεγάλο ρόλο σε πολλά θέματα. Ένα μεγάλο μείον για τη Formula 1 είναι η τεχνολογία μετάδοσης και γενικά η τεχνολογία αναπαραγωγής του σπορ. Θα έπρεπε να παρέχετε στους φίλους του σπορ εδώ και μία πενταετία μια πρώτης γραμμής εφαρμογή, χωρίς προβλήματα για το κινητό και το τάμπλετ έως και μεταδόσεις 4Κ για όλο τον κόσμο! Θα πρέπει να βλέπουμε νέα στοιχεία κάθε χρόνο κατά την άποψή μου και όχι κάθε 4 που συμβαίνει μέχρι σήμερα. Επίσης θα του καταλογίσω σημαντικές ευθύνες όσον αναφορά τις πίστες που υπάρχουν στην F1. Χάσαμε πίστες που παραδοσιακά βλέπαμε όμορφους αγώνες και περάσαμε σε πίστες όπως η Σιγκαπούρη και το Αζερμπαϊτζάν που κατά τη γνώμη μου απλά δεν κάνουν για την F1.

Michael_Schumacher_Bernie_Ecclestone_September_1991

Πολλά ακόμα μπορούμε να πούμε και θετικά και αρνητικά, το μόνο σίγουρο είναι ότι και ο Chase Carey και ο Sean Bratches, αλλά και ο Ross Brawn έχουν βαρύ φορτίο να μεταφέρουν. Τι θέση θα κατέχει ο κάθε ένας που αναφέραμε στην νέα διοίκηση του σπορ: Ο Carey, εκτός από CEO, αναλαμβάνει και τη θέση του προέδρου της F1, με τον Sean Bratches, πρώην στέλεχος του τηλεοπτικού δικτύου ESPN να αναλαμβάνει το εμπορικό κομμάτι της F1, συμπεριλαμβανομένου των χορηγιών του τμήματος μάρκετινγκ, αλλά και των δικαιωμάτων των μέσων ενημέρωσης. Τέλος, ο Ross Brawn, αναλαμβάνει τον ρόλο του managing director, που τον κάνει αρμόδιο για τις σχέσεις με τις ομάδες από την αθλητική και την τεχνική πλευρά.

Μία νέα εποχή ξεκινά, ο κόσμος της Formula 1 περίμενε μία αλλαγή. Αυτή πραγματοποιήθηκε και μάλιστα ήταν και μεγάλη. Το επόμενο που θα ήθελα να δω είναι η επιστροφή V10 κινητήρων στα φετινά μονοθέσια… Καλή μας χρονιά λοιπόν.

Γιώργος Αναγνώστου

Σχόλια

Σχόλια