Η περίεργη (και σύντομη…) ιστορία της Autodelta USA

    Πριν μερικές ημέρες η Alfa Romeo, ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ, παρουσίασε στην έκθεση New York Autoshow την 4C US Spec για το κοινό των Η.Π.Α. Έλειψε για πολλά χρόνια το σταυρόφιδο απο τα  Highways και οι Αμερικανοί motorheads έχουν εκφράσει πολλάκις τουλάχιστον έντονη εκδήλωση ενδιαφέροντος για την απόκτηση μιας καινούργιας Alfa Romeo. Στα περισσότερα videos στο youtube που αφορούν ενδιαφέρουσες προτάσεις της φίρμας, από 156 GTA μέχρι την Giulietta QV, πάντα θα υπάρχει τουλάχιστον ένας Αμερικανός που θα σχολιάσει «great car, I wish they’ll bring them over here!». Δεν είναι λίγοι αυτοί που έτυχε να οδηγήσουν κάποια σύγχρονη Alfa Romeo σε ταξίδι τους στην Ευρώπη και να μεταφέρουν back home τα καλύτερα λόγια.

    Πραγματικά είναι απορίας άξιο γιατί η διοίκηση της Fiat καθυστέρησε τόσο πολύ να επαναλανσάρει στις Η.Π.Α. μια μάρκα που με σωστές κινήσεις θα έκανε πωλήσεις μερικών εκατοντάδων χιλιάδων αυτοκινήτων ετησίως! Τέλος πάντων, απ’ ότι φαίνεται η αναμονή έφτασε στο τέλος και το ότι η Alfa Romeo βρέθηκε (και βρίσκεται ακόμη) κυριολεκτικά με το ένα πόδι στον τάφο ώθησε την διοίκηση να πράξει ορθά, η τουλάχιστον να πράξει σωστά, γιατί από λόγια χορτάσαμε.

    Σήμερα λοιπόν θα σας διηγηθώ την ιστορία της Autodelta USA, μιας μικρής εταιρίας που στήθηκε από μια οικογένεια φανατικών alfisti για να συνεχίσουν να προσφέρουν στους Αμερικανούς τα σβέλτα ιταλικά αυτοκίνητα αλλά που δυστυχώς, και εξ’αιτίας της αδιαφορίας του Gruppo, είχε άδοξο τέλος.

    Η Alfa Romeo είχε μικρή αλλά σταθερή παρουσία στην Αμερικανική αγορά ήδη από το 1950, οι Giulia coupe, Bertone είχαν κάνει θραύση, η Duetto έγινε star του Hollywood στα χέρια του “πρωτάρη” Dustin Hoffman. Η  GTV6 2.5 θεωρούταν ένα από τα καλύτερα sport αυτοκίνητα της αγοράς, και η 75 (Milano για την τοπική αγορά), που στην αγωνιστική έκδοση έδρεψε δάφνες στις πίστες όλου του κόσμου, ήταν μια αξιόλογη εναλλακτική στην BMW 325i E30. Όμως, γιατί πάντα υπάρχει ένα “όμως” ή ένα “αλλά” σε κάθε ιστορία, το ενδιαφέρον για τα αυτοκίνητα του Biscione μειώθηκε αισθητά στις αρχές της δεκαετία του ’90 λόγω των προβλημάτων ποιότητας που αντιμετώπιζαν τα αυτοκίνητα από το Milano. Αν και αυτό οφειλόταν κυρίως στο ότι, όπως και στις Ευρωπαϊκές αγορές άλλωστε, το δίκτυο αντιπροσώπων δεν ήξερε ή δεν ήταν ικανό να προωθήσει σωστά τα ιταλικά μοντέλα και να εξυπηρετήσει κατάλληλα την απαιτητική πελατεία των Alfisti.

    46622_4895628032172_1725091286_n

    Το 1995 η Alfa Romeo αποφάσισε να αποσυρθεί από την αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, οι παραγγελίες νέων αυτοκινήτων του 1994 ήταν απογοητευτικές, μόλις 1300 αυτοκίνητα για τις Η.Π.Α. και 650 για τον Καναδά. Η απόφαση πάρθηκε άμεσα: καμία επένδυση για το federalization των 166 και 156 και φυγή από τα States.

    Δεν ήταν λίγοι οι Αμερικανοί alfisti που αισθάνθηκαν προδομένοι, πολλοί ήταν αυτοί που ήταν έτοιμοι να δώσουν ψήφο εμπιστοσύνης στις προσθιοκίνητες GTV/Spider 916 αλλά και στην 166 που αναμενόταν να αντικαταστήσει την γερασμένη αλλά πετυχημένη εμπορικά 164. Τότε ήταν που ένας Ιταλο-αμερικανός dealer από το Nashville τουTennessee, ο Carlo Giordano μαζί με το γιο του Alessandro, αποφάσισαν να κάνουν αυτό που η μητρική εταιρία αρνήθηκε: να φέρουν στην Αμερική τα νέα μοντέλα από το Arese αποκλειστικά με κινητήρα V6!

    Η εταιρία τους ονομάστηκε Autodelta USA Inc., κάτι εύκολο αφού στην Alfa Romeo ποτέ δεν μπήκαν στον κόπο να κατοχυρώσουν το όνομα της θρυλικής αγωνιστικής ομάδας του Carlo Chiti, και αμέσως ξεκίνησαν τις διαδικασίες για την νόμιμη εισαγωγή αυτοκινήτων στις Η.Π.Α. Η νομοθεσία όμως ήταν ιδιαίτερα αυστηρή και απαιτούσε ορισμένες μετατροπές στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα για να μπορέσουν να πουληθούν εκεί. Μετά από την άρνηση του Gruppo Fiat να τους παράσχει την παραμικρή βοήθεια οι Giordano αποφάσισαν να αγοράζουν τα αυτοκίνητα που τους ενδιέφεραν από Ιταλούς dealers σε τιμές χονδρικής και να τα μεταφέρουν στις Η.Π.Α. Εκεί υποτίθεται ότι χάρη στον αναπρογραμματισμό του εγκεφάλου και με την προσθήκη πλαϊνών φώτων  θα περνούσαν τις προδιαγραφές ρύπων, ασφαλείας και μετά θα μπορούσαν να πωληθούν σαν ‘Autodelta’. Αφού δεν είχαν εξασφαλίσει την απαιτούμενη άδεια για την χρησιμοποίηση του ονόματος Alfa Romeo και των μοντέλων, αν και τα εργοστασιακά σηματάκια αφαιρούταν από τα αυτοκίνητα, ακόμα και από τον κινητήρα. Παραδίδονταν στον πελάτη σε ένα κουτάκι για να τα τοποθετήσει ξανά μόνος του αν ήθελε…

    spiderΗ γκάμα των αυτοκινήτων που προσέφεραν οι Giordano στην Αμερική, μέσω των παλαιών dealers της Αlfa Romeo, αποτελούταν από την LS (166) 3.0 σε δύο εκδόσεις: την Super Turismo με σπορ bodykit και χειροκίνητο κιβώτιο και την Sportronic Lusso με πιο πολυτελή διάκοσμο και αυτόματο κιβώτιο. Οι 916 έφταναν ως  GTS  με αλλαγμένους προφυλακτήρες, πιο ελεύθερη εξάτμιση και δερμάτινα bucket καθίσματα με κόκκινες ζώνες και …Spider (ούτε αυτό το όνομα έχουν κατοχυρώσει…) με αντίστοιχο εξοπλισμό της GTS πέραν των bucket και με μοναδική επιλογή κινητήρα τον 3.0 V6 24V. Λίγο πριν σταματήσει η λειτουργία της εταιρίας οι Giordano πρόλαβαν να εισάγουν και κάποιες 156 2.5V6 αγνώστων λοιπών στοιχείων, όλα τα αυτοκίνητα καλύπτονταν από εγγύηση 60.000 μιλίων για τα ηλεκτρικά και μηχανικά μέρη ενώ τα σημεία service ήταν τα ίδια με τις επίσημης Alfa Romeo.

    Το 2003 όμως οι Ομοσπονδιακές Υπηρεσίας για την Οδική Ασφάλεια και Προστασίας Πολιτών (CBA και NHTSA) κατηγόρησαν τους Giordano ότι οι διαδικασίες μετατροπής που πραγματοποιούσαν δεν ήταν ίδιες με αυτές για τις οποίες είχαν πάρει ομολογκασιόν η, ακόμα χειρότερα, ότι πέρα από την αλλαγή των σημάτων οι αμερικανικές 166 και 916 δεν είχαν καμία ουσιώδη διαφορά με τις ευρωπαϊκές. Για την ακρίβεια το κατηγορητήριο της 10ης Ιουλίου 2003 αναφέρει ότι οι Giordano αγόραζαν νόμιμα τα αυτοκίνητα από την Ευρωπαϊκή αγορά, έπειτα άλλαζαν το VIN number με άλλο της Autodelta USA, αντικαθιστούσαν τα λογότυπα της Alfa Romeo με δικά τους για να εξαχθούν στη συνέχεια στις Η.Π.Α. σαν ‘οχήματα προσωπικής χρήσης’.

    Αυτός ήταν και ο μοναδικός τρόπος να γίνουν δεκτά τα αυτοκίνητα μιας και υπάρχει ένα παραθυράκι στη νομοθεσία που επιτρέπει την εισαγωγή αυτοκινήτων με προδιαγραφές ξένης χώρας, αρκεί αυτά να μην προορίζονται για το εμπόριο αλλά για την προσωπική χρήση αυτού που έκανε την αίτηση για την εισαγωγή. Για παράδειγμα η Ιταλική Πρεσβεία είχε κάποιες Alfa Romeo 166 και Lancia Thesis και η Γαλλική Renault Safraneκαι Citroen XM ακόμα και μετά την απόσυρση από την Αμερικανική αγορά των εν λόγω εταιριών. Στη συνέχεια όμως, και πριν περάσει ένας μήνας από την εισαγωγή, η Autodelta USA παρέδιδε στον πελάτη το αυτοκίνητο με την διαβεβαίωση ότι όλα τα χαρτιά είναι εντάξει και ότι θα μπορεί να κυκλοφορεί νόμιμα.

    FL12_r428_01Οι αρχές υπολογίζουν ότι μέχρι το καλοκαίρι του 2003 είχαν ταξινομηθεί παρανόμως περίπου 25 αυτοκίνητα ενώ η Autodelta USA είχε και αρκετές παραγγελίες για την επερχόμενη 156 GTA. Το FBI ανάγκασε τους Giordano να κλείσουν την εταιρία, να κατεβάσουν το site τους (www.autodelta-usa.com) και να επανεξάγαγουν τα αυτοκίνητα για να μην καταστραφούν ως απαράδεκτα και επικίνδυνα για την οδική ασφάλεια (εδώ γελάμε, αλλά τέλος πάντων…). Τελικά κάποιες LS, GTS και Spider παρέμειναν σε αμερικανικό έδαφος αφού οι ιδιοκτήτες τους έκαναν δήλωση ότι οι Giordano έφεραν τα αυτοκίνητα για λογαριασμό τους και για προσωπική τους χρήση. Απλώς δεν μπορούν να τα μεταπωλήσουν ποτέ, άλλοι που δεν ήθελαν να δεσμευτούν πήραν τα χρήματα τους πίσω (περίπου40χιλ δολάρια για μια LS) και τα αυτοκίνητα βρήκαν το δρόμο τους για Ευρωπαίους συλλέκτες. Η υπεράσπιση των Giordano προσπαθεί με βάση τον ‘επαναπατρισμό’ των αυτοκινήτων αλλά και τις δηλώσεις των ιδιοκτητών που κράτησαν τα αυτοκίνητα τους να γλυτώσει τους επιχειρηματίες από μια πολυετή ποινή κάθειρξης και τουλάχιστον 5 εκατ. δολάρια πρόστιμο.

    Από τις Autodelta που γύρισαν στα πάτρια εδάφη υπήρχε μέχρι πρότινος διαθέσιμη προς πώληση στην Brescia της Ιταλίας μια LS Super Turismo με μηδέν μίλια προς 30χιλ ευρώ. Με καμία διάθεση από την πλευρά του πωλητή να κατεβάσει την τιμή, μιας και τόσο πούλησε τις άλλες τρεις που διέθετε σε Ιταλούς και Γερμανούς συλλέκτες.  Στις Η.Π.Α. έχουν εντοπιστεί και αναφερθεί μέσω του www.alfabb.com μερικές GTS και Spider στην California και μια LS στο Manhattan ενώ υπάρχουν φήμες ότι ένας γνωστός δικηγόρος της Νέας Υόρκης, κάτοχος μιας 164 και μιας LS, έχει και μια 156 GTA στο γκαράζ του. Να τονίσουμε τελειώνοντας ότι οι εναπομείναντες Autodelta USA θα αποκτήσουν σίγουρα συλλεκτική αξία στο μέλλον εξαιτίας της σπανιότητας τους αλλά και της περίεργης ιστορίας τους. Από τη στιγμή μάλιστα που τα χαρτιά τους αναφέρουν μόνο τα στοιχεία της Autodelta USA το μόνο που έχουν να κάνουν οι τυχεροί ιδιοκτήτες τους για να δουν τα αυτοκίνητα τους να πολλαπλασιάζουν την αξία τους σε σχέση με μια “αυθεντική“ 166 ή 916 είναι, υπομονή…

    Πάντως η αλήθεια είναι ότι οι Giordano δεν ήταν οι μόνοι που έφεραν στις Η.Π.Α. Alfa Romeo δια της πλαγίας οδού. Από διπλωμάτες που δεν ήθελαν να αλλάξουν μάρκα η απλώς κολλημένους με το θυρεό των Visconti, με μια αναζήτηση στο διαδίκτυο μπορείς να βρεις αρκετές φωτογραφίες από Alfa Romeo που βολτάρουν σε περιοχές όπου δεν θα έπρεπε να υπάρχουν ούτε σε αφίσα…

    Νίκος Κουμπής

    Λάτρης τις ιταλικής αυτοκίνησης και ένας εκ των ιδρυτικών μελών του theitalianjob.gr

    Σχόλια

    Σχόλια