Motornews Test: VW e-Up! 82ps

    Το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής από τη VW είναι εδώ και προσφέρεται για να μας αλλάξει συνήθειες. Για να μπούμε στην πρίζα.

    Δεν είναι και λίγο, για μια από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου να αλλάζει σελίδα, έστω και με ένα μοντέλο (αν και προφανώς θα ακολουθήσουν κι άλλα) και να στρέφει την προσοχή της σε “εναλλακτικά καύσιμα”. Πιστεύουμε ακράδαντα πως δεν είναι δόκιμος ο όρος όταν αναφερόμαστε στον ηλεκτρισμό μια και ο τελευταίος είναι αυταπόδεικτα κυρίαρχος στην καθημερινότητα, όχι μόνο τη δική μας αλλά της συντριπτικής πλειοψηφίας του πλανήτη. Έχουμε να κάνουμε όμως με το εντυπωσιακό δεδομένο της παράλληλης διάθεσης του αυτοκινήτου και σε “κανονική μορφή”, οπότε αυτό και μόνο το στοιχείο κάνει τα πράγματα σαφώς πιο ενδιαφέροντα.

    IMG_3966

    Το timing της εμφάνισης του ηλεκτρικού αυτοκινήτου από τη VW στην εγχώρια αγορά, έγινε πάρα πολύ κοντά χρονικά με την αποκάλυψη του περίφημου diesel gate- και οι πιο ρομαντικοί, μπορεί να το συνδέσουν και να θεωρήσουν τη διάθεση του ηλεκτρικού μικρού ως “ισοδύναμο” που “προτείνεται” από την εταιρεία για την ελάφρυνση της ατμοσφαιρικής επιβάρυνσης… Προφανώς και το “ελαφρώνουμε” το θέμα, αλλά αυτός ο παραλληλισμός των δύο ιστοριών, θα μας φανεί χρήσιμος πιο κάτω. Όταν θα φτάσουμε στην τιμή.

    IMG_3922

    Το e-Up! λοιπόν, είναι αυτό που περιμένει κανείς από ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης. Είναι αυτό ακριβώς που έπρεπε, για να θεωρηθεί το βενζινοκίνητο ως εναλλακτικό. Χαμηλό κόστος μετακίνησης, μηδενικό συντήρησης (τουλάχιστον σε πρώτη φάση ή αλλιώς, μέχρι να έρθει η ώρα της αντικατάστασης των μπαταριών), άνετο για τη φιλοξενία τεσσάρων ενηλίκων και καλά εξοπλισμένο για να προσφέρει και όλες τις τυπικές ανέσεις με τις οποίες έχουμε καλομάθει τα τελευταία χρόνια. Το ίδιο συναίσθημα αποκομίσαμε οδηγώντας και το ηλεκτρικό Smart, με τη διαφορά πως εκείνο ήταν διθέσιο και ως τέτοιο, ήταν πιο ειδικής χρήσης.

    20151119_091628

    Το βγάζεις από την πρίζα (αφού το έχεις φορτίσει όλο το βράδυ), μπαίνεις μέσα και επιλέγεις αν θα κινηθείς προς τα εμπρός ή προς τα πίσω. Πατάς γκάζι και έφυγες. Και μάλιστα αρκετά εντυπωσιακά σε ότι έχει να κάνει με τον ρυθμό της επιτάχυνσης. Το e-Up! “ρίχνει ξύλο” από φανάρι σε φανάρι, αν έχεις υπολογίσει προφανώς τις αποστάσεις που έχεις να κάνεις και δε σε νοιάζει να μειώσεις ασύμμετρα το ενεργειακό απόθεμα του μικρού VW. Οι 82 ίπποι του ηλεκτροκινητήρα, είναι άμεσα διαθέσιμοι, με τη γραμμικότητα στην απόδοση που παραπέμπει σε ενισχυτή ηχοσυστήματος. Εκεί όπου περιστρέφεις το ροοστάτη και άμεσα βλέπεις την ένταση των ηχείων να αυξάνει. Αντίστοιχα, στο e-Up!, πατάς το γκάζι και αυτό εκτοξεύεται μπροστά. Η επιτάχυνση είναι δυνατή (περισσότερο από όσο περιγράφει το 12,4″ του εργοστασίου για τα 100 χλμ./ώρα από στάση) και συνεχίζεται με εντυπωσιακό ρυθμό, μέχρι και μετά τα 130 χλμ./ώρα. Αξίζει να επισημανθεί πως η διαδικασία της επιβράδυνσης, ακόμα και το απλό “άσε” στο γκάζι, είναι διαδικασία φόρτισης για τις μπαταρίες, οπότε υπάρχει πάντα “αντιστάθμισμα” για κάθε “καγκουριά” του οδηγού. Ούτως ή άλλως, το e-Up! δεν σου ξυπνάει καμία διάθεση για sport οδήγηση, απλά είναι εντυπωσιακό το πως μεταφράζεται στον δρόμο αυτή η αμεσότητα της διάθεσης των 21,4 kgm ροπής, από -πρακτικά- τη στιγμή που αρχίζει το μικρό αυτοκίνητο να κινείται.

    IMG_3941

    Σε μάλλον προσεκτικούς ρυθμούς κίνησης αναφορικά με τη δαπάνη ενέργειας, η μέγιστη αυτονομία που μπορεί να επιτευχθεί (σύμφωνα με την εταιρεία) είναι τα 160 χιλιόμετρα. Στα χέρια μας και με αρκετή προσπάθεια είναι η αλήθεια, φτάσαμε μέχρι και τα 120 χιλιόμετρα, έχοντας απόθεμα που εμάς, ως άμαθους σχετικά με τη χρήση αυτής της μορφής ενέργειας, μας “πίεζε” ψυχολογικά για ανεφοδιασμό. Λογικά, δεν θα “είναι είδηση” αν όντως το e-Up! φτάνει την αυτονομία που ανακοινώνει το εργοστάσιο. Με τρία προγράμματα λειτουργίας που προσαρμόζουν ανάλογα την απόδοση, το μικρό VW μπορεί να προσαρμοστεί σε κάθε ανάγκη. Στο “Eco Plusπου είναι η πιο Scrooge McDuck επιλογή, η απόδοσή του περιορίζεται στα 54 άλογα και η τελική ταχύτητα στα 90 χλμ./ώρα. Με την επιλογή αυτή, ξεχνάμε και τη λειτουργία του κλιματισμού, γιατί είπαμε: η οικονομία έχει την απόλυτη προτεραιότητα. Λίγο πιο νορμάλ είναι η “Eco που επιτρέπει τη χρήση κλιματισμού, ενώ στη διάθεσή του ο οδηγός έχει 68 ίππους και τελική 115 χλμ/ώρα. Η default (ευτυχώς) είναι η “Normalστην οποία ο οδηγός παίρνει τις καίριες αποφάσεις για την κατανάλωση, μια και οι 82 ίπποι είναι διαθέσιμοι.

    20151123_094449

    Στην κίνηση της πόλης, το εντυπωσιακό στοιχείο του e-Up! είναι η έλλειψη θορύβου. Αυτή που αποτελεί πρόβλημα σε κάποιες περιπτώσεις, με τους απρόσεκτους πεζούς (και τη διαρκώς αυξανόμενη μάζα των ανθρώπων που κοιτάζουν το κινητό τους περπατώντας). Το μικρό e-Up! μπορεί και να περνάει απαρατήρητο, αν π.χ. του έλειπαν τα τεράστια αυτοκόλλητα από τις πλευρές, καθώς δεν ξεχωρίζει επί της ουσίας από τα συμβατικά όμοιά του. Ως πεντάθυρο και τετραθέσιο προσφέρει ικανοποιητική λύση για τις αστικές μετακινήσεις, με ιδιαίτερα χαμηλό κόστος και χωρίς να υπολείπεται πουθενά σε ότι έχει να κάνει με αυτά που προσφέρει στους επιβάτες και στον οδηγό του. Για τον τελευταίο το μόνο που θα χρειαστεί να κάνει, είναι να προσαρμοστεί στην ιδέα πως αφήνοντας το γκάζι το αυτοκίνητο “φρενάρει” λίγο περισσότερο από ότι όταν τσουλάει ένα συμβατικό χωρίς επιλεγμένη σχέση. Και ακόμα περισσότερο με την επιλογή του “B” που ρόλος του είναι να μεγιστοποιεί την απόδοση της γεννήτριας όταν ο οδηγός δεν πατάει το γκάζι. Από εκεί και πέρα, η εικόνα είναι κοινή με αυτή ενός αυτοκινήτου με (καλό) αυτόματο CVT κιβώτιο.

     DSC01187 DSC01189

    Ένα ακόμα ενδιαφέρον στοιχείο του μικρού μοντέλου, είναι η δυνατότητα διασύνδεσης με τον οδηγό και ο έλεγχός του εξ αποστάσεως μέσω κινητού τηλεφώνου. Το στοιχείο αυτό γίνεται ακόμα πιο εντυπωσιακό όταν αναλογιστεί κανείς πως σαν περιβάλλον, το απόλυτο τεχνολογικό gadget δεν διαφέρει από τα κοινά “αδέρφια” του. Κι όμως, ο οδηγός του “κατεβάζοντας” μια εφαρμογή της VW που έχει φτιαχτεί ειδικά για τον σκοπό αυτό, μπορεί να ελέγχει από όπου κι αν βρίσκεται το επίπεδο της φόρτισης, αν τυχόν έχει ξεχάσει τα φώτα του αυτοκινήτου αναμμένα αλλά ακόμα και να ενεργοποιεί τον κλιματισμό πριν φτάσει στο αυτοκίνητο για να βρει την επιθυμητή θερμοκρασία στην καμπίνα όταν θα έρθει η ώρα να φύγει. Πολύ χρήσιμα στοιχεία που αναβαθμίζουν και την εικόνα του αυτοκινήτου συνολικά, ενώ δίνουν και το απαραίτητο για τέτοιες περιπτώσεις τεχνολογικό “αλατοπίπερο” για τους λάτρεις του είδους.

    IMG_3957

    Η συμπεριφορά του e-Up! σε δρόμους όπου ο οδηγός θα πιέσει, είναι ασφαλέστατη -όπως θα περίμενε κανείς άλλωστε- και μόνο υπό συνθήκες θα ενοχλήσουν οι μεγάλες κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές. Ακόμα και το βάρος των 1.139 κιλών, που μικρό δεν το λες, δεν γίνεται αισθητό, ούτε και ενοχλητικό με κάποιο τρόπο. Αντίθετα, αυτό που γίνεται ενοχλητικό και έρχεται να μας “συνδέσει” με την πρώτη παράγραφο, είναι η τιμή διάθεσης του αυτοκινήτου στην ελληνική αγορά. Τα 28.000€ που απαιτούνται για την αγορά του, είναι τιμή απαγορευτική για οποιαδήποτε συζήτηση αναφορικά με την αξία του αυτοκινήτου και την τοποθέτησή του στην ελληνική αγορά. Όσο και οικονομικό στη χρήση κι αν είναι, το μικρό Up! στην ηλεκτρική του εκδοχή, είναι πανάκριβο για να το αγοράσει κανείς και με τον τρόπο αυτό τίθεται εκτός κάδρου για όλους όσοι ζητούν την απόλυτη οικολογική λύση για τις μετακινήσεις τους.

    Κωνσταντίνος Μποϊδάνης

    Σχόλια

    Σχόλια