Chequered Flag: GP Ιαπωνίας

Δεν είναι λύση τα ιδιωτικά team radio

Άλλος ένας αγώνας πέρασε, άλλη μία νίκη για τον Hamilton. Δεν θέλω να παραπονεθώ, αλλά δεν με βοηθάνε καθόλου οι φετινοί αγώνες στη συγγραφή αυτής της στήλης. 

Για αυτό, για ακόμη ένα Chequered Flag, θα καταπιαστούμε με ένα θέμα που ήρθε και πάλι στην επιφάνεια λόγω του Fernando Alonso: τα team radio.

Ο Ισπανός μας έχει συνηθίσει σε ξεσπάσματα απόγνωσης όταν κάτι πάει πολύ στραβά. Στον κυριακάτικο αγώνα, όλα πήγαν στραβά. Ο ρυθμός στον αγώνα ήταν κάκιστος, λόγω της μη αποδοτικής μονάδας ισχύος της Honda, με αποτέλεσμα να τον προσπερνούν σαν σταματημένο αρκετοί οδηγοί. Σε συνομιλία του με τον μηχανικό του, μας πρόσφερε δύο ατάκες.

Στο πρώτο μήνυμα, ο ίδιος είπε «this is embarrassing», που σημαίνει «αυτό είναι ντροπιαστικό», αναφερόμενος στην απόδοσή του – ή καλύτερα στην έλλειψη αυτής. Στο δεύτερο μήνυμα, ήταν ακόμη πιο… διεξοδικός, λέγοντας πως «αυτός ο κινητήρας είναι από το GP2». Με αυτόν τον τρόπο, έριξε και το «καρφί» του προς τους Ιάπωνες συνεργάτες της McLaren.

Όπως αναμενόταν, έγινε αρκετός λόγος για αυτά που σχολίασε ο Fernando στην ενδοεπικοινωνία. Μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος του McLaren Group, Ron Dennis, έσπευσε να δηλώσει πως «αυτά τα ζητήματα είναι της ομάδας, δεν πρέπει να αφορούν τα Μέσα». Σαφέστατο το μήνυμα του Βρετανού, που προσπάθησε να καλύψει τα ασυμμάζευτα και να μην αφήσει να φανεί η δυσφορία που πλέον νιώθει ο 2 φορές Πρωταθλητής, ενώ παράλληλα έκανε ανοιχτή νύξη, δίνοντας στον ίδιο να καταλάβει πως «τα εν οίκω, μη εν δήμω».

Τι είπε, όμως, και ο Alonso μετά τον αγώνα; 

Αρχικά, ήταν σχεδόν απολογητικός. Είπε πως είναι ντροπιαστικό για μία ομάδα σαν τη McLaren να βρίσκεται τόσο πίσω και να είναι αναγκασμένη να παλεύει για θέσεις εκτός 10άδας. Συνέχισε, επισημαίνοντας την πρόοδο που κάνει η ομάδα στο εργοστάσιο τόσο στην Αγγλία, όσο και στην Ιαπωνία, καθώς επίσης και την καλή του σχέση με την ομάδα. Εν ολίγοις, μας έλεγε ξεκάθαρα «εγώ αυτά τα είπα εν βρασμώ ψυχής, αλλά δεν είπα και ψέματα».

Εκεί που πρέπει, βέβαια, να σταθούμε είναι σε μερικά tweets που έκανε στον προσωπικό του λογαριασμό στο Twitter. Γράφει χαρακτηριστικά: «Όταν παλεύουμε με πολλά μονοθέσια μαζί, είναι δύσκολο, όλοι θέλουμε να κερδίσουμε. Και κάποιες φορές τα team radios ακούγονται, αλλά θα έπρεπε να είναι ιδιωτικά.»

Θα πρέπει όντως να είναι ιδιωτικά; Θα πρέπει, δηλαδή, να μη βγαίνουν στον αέρα της τηλεοπτικής μετάδοσης; Είναι, πράγματι, αυτή η λύση;

Εδώ θα εκφέρω μία καθαρά προσωπική άποψη: δεν πιστεύω πως τα team radio πρέπει να μένουν κρυφά. Έχουν γίνει, πλέον, εδώ και περίπου 20 χρόνια αναπόσπαστο κομμάτι της F1 και της τηλεοπτικής της μετάδοσης. Έχουμε γίνει μάρτυρες πανηγυρισμών, γέλιων, δακρύων χαράς και λύπης, νευρικών ξεσπασμάτων, οδηγιών, έχουμε ακούσει team orders και φοβερές ατάκες. Δεν μπορεί πλέον να μας το στερήσει αυτό η FOM.

Εξάλλου, ήδη τα όσα λέγονται εκεί περνούν έναν έλεγχο από τους ανθρώπους που βγάζουν στον αέρα το σπορ. Δεν ακούγονται team radios με βωμολοχίες (ή, αν ακούγονται, τα σημεία στα οποία υπάρχει επίμαχη λέξη, μπαίνει το γνωστό «μπιπ»), ενώ σπάνια ακούμε team radio με οδηγίες μηχανικών προς τους οδηγούς τους, εκτός και αν ο τελευταίος αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα.

Επομένως, αξίζει πραγματικά να γίνουν ιδιωτικά – private κατά τα λεγόμενα του Alonso – τα team radio; Μάλλον όχι.

Ίσως θα πρέπει να ελέγχουν οι οδηγοί τα νεύρα τους ή την αγανάκτησή τους. Δεν είναι πάντα εύκολο, δεν είναι σχεδόν ποτέ εφικτό όταν είσαι ένας εκ των κορυφαίων οδηγών και παλεύεις για 1-2 βαθμούς ή ακόμα και για κανέναν. Παρόλα αυτά, πάνω από όλα, είσαι επαγγελματίας. Και, σαν επαγγελματίας, οφείλεις να θέτεις όρια στον εαυτό σου, όχι να κάνεις υποδείξεις για τους ισχύοντες κανόνες στη μετάδοση ενός αγώνα.

Δημήτρης Μπίζας, αρθρογράφος και ραδιοφωνικός παραγωγός στο spamradio.gr

Σχόλια

Σχόλια