Motornews Test: Smart ForFour 1.0 71 PS

    Για όσους θέλουν Smart αλλά δεν τους φτάνει το ForTwo, η επιμηκυμένη έκδοση δίνει την καλύτερη λύση. Και μοιάζει ακόμα πιο smart ως επιλογή.

    Για να μαθαίνουμε και λίγη ιστορία, το project Micro Compact Car (MCC) που κατέληξε να ονομαστεί Smart ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του ’90, όταν και έκαναν την εμφάνισή τους τα πρώτα σημάδια κυκλοφοριακού κορεσμού στα μεγάλα αστικά κέντρα της Ευρώπης και όχι μόνο. Η ιδέα ανήκει στον πρόεδρο του ομίλου Swatch (ναι, αυτού με τα ρολόγια), ο οποίος έψαχνε για αυτοκινητοβιομηχανία να υποστηρίξει την ιδέα του. Αφού εισέπραξε την άρνηση από τη VW, απευθύνθηκε στη Daimler- Benz με την οποία κατέληξε σε συμφωνία. Κάποια προβλήματα από αυτά που έχουμε συνηθίσει να λέμε «νεότητας» στα καινούργια αυτοκίνητα και η δυσπιστία του κοινού κυρίως για την αποτελεσματικότητα αλλά και την αξία γενικότερα του μοντέλου, έφτασαν το Smart στην τελική του μορφή να παρουσιαστεί στην έκθεση της Φρανκφούρτης το 1997. Η ιστορία του ForFour ξεκινά λίγο μετά το 2002, αφού είχε καταλαγιάσει ο θόρυβος από τις παλινωδίες στην παραγωγή του μικρού διθέσιου, αφού όπως αποδείχτηκε χρειαζόταν κάποιες επεμβάσεις όπως ήταν οι επιτακτική χρήση του ESP σε όλες τις εκδόσεις.

    Smart ForFour 2

    Από εκεί και πέρα, η ιστορία επιτυχίας του Smart ήταν αναμενόμενο πως θα υπάρξει στόχος απόλυτης εκμετάλλευσης για την εταιρεία. Όπως έχουμε δει και σε άλλες περιπτώσεις όπου το όνομα ενός μοντέλου έχει γίνει αφορμή για ολόκληρη γκάμα (βλ. Fiat 500 που ακολούθησε από το 2007 και μετά) το Smart νομοτελειακά θα γινόταν «οικογένεια». Το ForFour που προέκυψε αρχικά, ήταν προϊόν της συνεργασίας με τη Mitsubishi και είχε πολλά κοινά μηχανικά μέρη με το εξαιρετικό και απόλυτα τίμιο μικρό Colt της Ιαπωνικής εταιρείας. Στη σύγχρονη εκδοχή του, το Smart «για τέσσερις» έλκει τις ρίζες στην από κοινού εξέλιξη με τη Renault, με το σύγχρονο Twingo να είναι το Γαλλικό alter ego του.

    Smart ForFour 3

    Στο εσωτερικό του νέου ForFour, τα σκληρά πλαστικά και γενικότερα, η  αφαιρετική λογική είναι το χαρακτηριστικό της καμπίνας των επιβατών. Παρά τα φαινόμενα, οι δύο πίσω επιβαίνοντες κάθονται άνετα και έχουν στη διάθεσή τους περισσότερο χώρο από αυτό που νομίζει κανείς κρίνοντας μόνο από τις εξωτερικές διαστάσεις του αυτοκινήτου. Το αυτό ισχύει και για το διαθέσιμο ύψος μια και στο πίσω κάθισμα, χωρίς παράπονα θα βολευτούν και άτομα με ύψος κοντά στο 1,90 μ. μια και το μεταξόνιο που έχει αυξηθεί κατά 62 εκατοστά σε σχέση με το ForTwo, κάνει πραγματικά θαύματα. Οι χώροι για τα αντικείμενα και η ανανεωμένη αισθητική του αυτοκινήτου, είναι αναμφίβολα στα θετικά του μοντέλου και αποτελούν λόγους καλούς για να το συμπαθήσει κανείς.

    Smart ForFour 5

    Ο τρικύλνδρος ατμοσφαιρικός κινητήρας του Smart, έχει μόλις ευδιάκριτα τα χαρακτηριστικά που ορίζει ο αριθμός των κυλίνδρων σε ότι έχει να κάνει με τον παραγόμενο θόρυβο και τη χροιά του. Είναι προφανώς πολύ καλά δουλεμένος σε τεχνολογικό επίπεδο και μόλις που ακούγεται- ειδικά στο ForFour, μια και ο οδηγός και ο συνοδηγός τον έχουν αρκετά πιο πίσω από ότι στο ForTwo. Η απόδοσή του είναι απόλυτα επαρκής για τις ανάγκες του μικρού αμαξώματος, ενώ δεν πρέπει να παραγνωρίσουμε και την ύπαρξη του χειροκίνητου κιβωτίου ταχυτήτων που κάνει την εκμετάλλευση των 71 ίππων ακόμα πιο εύκολη υπόθεση για τον οδηγό.

    Smart ForFour 4

    Στο δρόμο το Smart αποδεικνύεται ιδιαίτερα σταθερό, παρά την περί του αντίθετου αίσθηση που έχει κανείς, συνειδητοποιώντας πως έχει να κάνει με μια απλώς επιμηκυμένη έκδοση του ForTwo. Με άλλα λόγια, το ForFour είναι στενό και το δείχνει. Αυτό όμως δεν επιβάλλει καμία ιδιαιτερότητα στην οδήγησή του. Προφανώς και δεν στέκουν οι όποιες υπερβολές έχουν ακουστεί περί ευπάθειας στους πλευρικούς ανέμους. Το ForFour δεν επηρεάζεται περισσότερο από τα ανταγωνιστικά μοντέλα. Λόγω της διάταξης με τον κινητήρα και την κίνηση πίσω, είναι απαραίτητη η «αυστηρή» ρύθμιση του ESP που δεν επιτρέπει το παραμικρό γλίστρημα, μια και προφανώς αν το έκανε θα είχαμε να λέμε για θέματα ευστάθειας. Βοηθούσης και της περιορισμένης ισχύος ωστόσο, το θέμα γλίστρημα είναι μάλλον ξένη λέξη για το τετράθυρο Smart. Ακόμα και σε βρεγμένο οδόστρωμα χειρίστης ποιότητας, με απότομη εκκίνηση και εσκεμμένο συμπλεκτάρισμα με τους τροχούς στριμμένους, η επέμβαση του ESP είναι ακαριαία και απόλυτη. Σου δίνει την εντύπωση πως έχει προγραμματιστεί με προτιμητέα κατάληξη το σβήσιμο του κινητήρα από το «πνίξιμο» της τροφοδοσίας, παρά να επιτραπεί το παραμικρό γλίστρημα που μπορεί να φέρει σε δύσκολη θέση τον οδηγό.

    Smart ForFour 6

    Άρα από αυτή την άποψη, το ForFour τα έχει λυμένα τα προβλήματά του. Το τιμόνι, χάρη στη διάταξη κινητήρα/ κίνησης, είναι ιδιαίτερα ελαφρύ και αυτό αποδεικνύεται μέγα πλεονέκτημα στο αστικό περιβάλλον. Εκεί που οι διαστάσεις του μοντέλου επιτρέπουν την άνετη κίνηση ακόμα και στα στενότερα στενά, το «κοφτερό» και ελαφρύ τιμόνι δίνει πόντους ευελιξίας στο σύνολο. Εκεί είναι και το πεδίο δράσης του άλλωστε. Αυτό που δεν αποδεικνύεται αντάξιο των προσδοκιών, είναι η κατανάλωση καυσίμου που εμφανίζει σε πραγματικές συνθήκες το μικρό μοντέλο. Με την τιμή της μέσης κατανάλωσης σε μικτές συνθήκες κίνησης που περιελάμβαναν αστικό τοπίο αλλά και υπεραστικές διαδρομές, το 7,4 που κρατήσαμε από τη διάρκεια της δοκιμής μας, δεν είναι και το καλύτερο της κατηγορίας αλλά προφανώς είναι και πολύ μακριά από αυτό που περιμέναμε.

    Smart ForFour 8

    Αντιμετωπίζοντας το Smart ως αυτό που είναι, ένα εργαλείο για την κίνηση και το παρκάρισμα στην πόλη, σαν επιλογή είναι καλή. Παρά το γεγονός πως το χωρίζουν κάτι παραπάνω από 2,5 χιλιάδες ευρώ από το Γαλλικό ετεροθαλές (στην αντίστοιχη έκδοση κινητήρα- απόδοσης, ξεκινά από τα 9.490€), το κοινό του Smart είναι αρκούντως σκληροπυρηνικό για να επιμείνει στη διάκριση του σήματος. Βέβαια, ακόμα και αυτό το κοινό θα νιώσει κάπως όταν δει πως από τη Renault έχουν έρθει κάποια κοινά στοιχεία και όχι το αντίστροφο (όπως για παράδειγμα οι διακόπτες και το κλειδί) αλλά αυτά μπορεί να αποδειχτούν και ανούσιες λεπτομέρειες. Η συγκυρία άλλωστε της ακόμα υπό διαμόρφωση νέας τάξης πραγμάτων στην ελληνική αντιπροσωπεία, δίνει πολύ χώρο στο Smart ForFour ώστε να γίνει πρώτη επιλογή και να «χτυπήσει» σε επίπεδο marketing κορυφές που για το μοντέλο της Renault δείχνουν πολύ μακρινές.

    Κωνσταντίνος Μποϊδάνης

    Smart ForFour 11

    Τεχνικά Χαρακτηριστικά

    Κυβισμός999 κ.εκ.
    Κύλινδροι3 σε σειρά
    Ισχύς71 ίπποι στις 6.000 σ.α.λ
    Ροπή9.2 Kgm στις 2.850 σ.α.λ
    Κιβώτιο ταχυτήτωνΧειροκίνητο 5 σχέσεων
    Εκπομπές CO297 γρ./χλμ
    Μήκος3,495 μέτρα
    Πλάτος1,665 μέτρα
    Ύψος1,554 μέτρα
    Μεταξόνιο2,494 μέτρα
    Βάρος975 κιλά
    Χώρος αποσκευών190 λίτρα

    Κατανάλωση (εργοστασιακές τιμές)

    Εντός πόλης4.8 λίτρα/100 χλμ.
    Εκτός πόλης3.8 λίτρα/100 χλμ.
    Μικτό4.2 λίτρα/100 χλμ.

    Επιδόσεις (εργοστασιακές τιμές)

    Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα16,9″
    Τελική ταχύτητα151 χλμ/ώρα

    Τιμή

    Από 12.087€ (με απόσυρση)

     

    Σχόλια

    Σχόλια