24 ώρες Le Mans: Πέρα από τα όρια

Άνθρωποι και μηχανές θα βρίσκονται για μια ολόκληρη ημέρα στο όριο στον 83ο αγώνα του θεσμού

Ο θρυλικός αγώνας των 24 ωρών του Le Mans έχει την τιμητική του αυτό τον μήνα καθώς στις 13 με 14 Ιουνίου θα διεξαχθεί ο 83ος αγώνας στην ιστορία του. Μια ιστορία τόσο μεγάλη και παλιά όσο τα παραμύθια. Οδηγοί και μηχανές θα βρίσκονται στα όριά τους για μια ολόκληρη μέρα. Είναι το τρίτο μέλος της Αγίας Τριάδας του μηχανοκίνητου αθλητισμού την οποία αποτελούν το Grand Prix του Μονακό και τα 500 μίλια της Ινδιανάπολις, τα οποία έχουν ήδη διεξαχθεί μέσα στη χρονιά.

audi2-lemans-14-win2

Οι 24 ώρες του Le Mans είναι ο αρχαιότερος αγώνας αντοχής αυτοκινήτων καθώς ο πρώτος αγώνας έγινε στις 26 και 27 Μάιου το 1923 κοντά στην ομώνυμη πόλη της Γαλλίας Le Mans. Από την επόμενη χρονιά ο Ιούνιος καθιερώθηκε, εκτός από το 1956 που έγινε τον Ιούλιο και το 1968 που έγινε τον Σεπτέμβρη.

lemans 1923

Το 1936 η μεγάλη οικονομική ύφεση δεν επέτρεψε τη διεξαγωγή του αγώνα, το ίδιο και ο δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος από το 1940 έως το 1948. Ο αγώνας διαρκεί μία ολόκληρη ημέρα και άνθρωποι και μηχανές βρίσκονται στο όριο για 24 ώρες, στο Circuit de la Sarthe το οποίο αποτελείται από δημόσιους δρόμους που χρησιμοποιούνται στο μεγαλύτερο κομμάτι του χρόνου και το συνολικό μήκος της πίστας είναι 13,629 χιλιόμετρα. Οι οδηγοί περνούν το μεγαλύτερο μέρος του γύρου με το γκάζι κολλημένο στο πάτωμα με ποσοστό 85% καθώς η μεγαλύτερη ευθεία έχει μήκος 5 χιλιόμετρα. Τη διοργάνωση του αγώνα την αναλαμβάνει η Automobile Club de l’ Ouest(ACO), η οποία ιδρύθηκε το 1906 από μια ομάδα ανθρώπων στην πόλη Le Mans.

lemans-1954

Την εποχή που τα Grand Prix αναπτύσσονταν στην Ευρώπη, το Le Mans δοκίμασε μια διαφορετική εκδοχή των αγώνων. Αντί να επικεντρώνεται στην επίτευξη του ταχύτερου αυτοκινήτου με σκοπό τον καλύτερο χρόνο, οι 24 ώρες του Le Mans επικεντρώνονται στην ικανότητα των κατασκευαστών να δημιουργήσουν γρήγορα, αξιόπιστα, αγωνιστικά αυτοκίνητα. Αυτό οδήγησε σε καινοτόμες ιδέες για την καλύτερη κατανάλωση καυσίμου, την αξιοπιστία, καθώς η φύση των αγώνων αντοχής απαιτούν το λιγότερο δυνατό χρόνο παραμονής του αυτοκινήτου στα pit. Την ίδια στιγμή ο σχεδιασμός των αγωνιστικών οδήγησε στη δημιουργία αεροδυναμικά καλύτερων αυτοκινήτων.

lemans-porsche917

Ένας από τους σημαντικούς παράγοντες στον αγώνα είναι η επίτευξη της μέγιστης τελικής ταχύτητας καθώς η πίστα έχει πολύ μεγάλες ευθείες. Αυτό σημαίνει πως τα αγωνιστικά θα πρέπει να έχουν τη μέγιστη δυνατή τελική ταχύτητα χωρίς όμως να υστερούν στις στροφές. Τα πρώτα αυτοκίνητα που χρησιμοποιήθηκαν ήταν αυτοκίνητα δρόμου τα οποία υπέστησαν αρκετή «δίαιτα» έτσι ώστε να φύγουν τα περιττά κιλά. Οι καινοτόμοι μηχανικοί της Bugatti σχεδίασαν καλά αεροδυναμικά αγωνιστικά τα οποία ήταν με τέτοιο τρόπο σχεδιασμένα ώστε να επιτυγχάνουν τη μέγιστη δυνατή τελική ταχύτητα. Μετά τον δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο οι περισσότεροι κατασκευαστές υιοθέτησαν νέες τεχνικές και σχεδιασμούς ώστε να έχουν καλύτερα αεροδυναμικά αγωνιστικά. Καθώς τα χρόνια περνούσαν, τα αυτοκίνητα γινόντουσαν μεγαλύτερα αλλά και ελαφρύτερα.

lemans87

Με μεγαλύτερη αεροδυναμική ικανότητα στις στροφές, χωρίς να υστερούν στις ευθείες. Το cockpit αρχικά καλύφθηκε ώστε να υπάρχουν μικρότερες αεροδυναμικές αντιστάσεις, αλλά στη συνέχεια τα ανοιχτά cockpit καθιερώθηκαν. Η αεροδυναμική έφτασε στο αποκορύφωμά της το 1989 προτού η ευθεία Mulsanne τροποποιηθεί. Κατά τη διάρκεια του αγώνα του 1988 το πρωτότυπο της VW έπιασε 404 χλμ/ώρα αλλά το αγωνιστικό ήταν σχεδόν αδύνατο να οδηγηθεί στο υπόλοιπο κομμάτι της πίστας. Το 1989 η C9 της Mercedes Benz στις κατατακτήριες δοκιμές έπιασε 399 χλμ/ώρα.

Sauber-Mercedes-C9_4

Οι κινητήρες που έχουν χρησιμοποιηθεί όλα αυτά τα χρόνια στις 24 ώρες του Le Mans ποικίλουν, με τον μικρότερο σε κυβικά να είναι της Simca Cinq με μόλις 569 κ.εκ. και τον μεγαλύτερο να είναι της Chrysler Viper GTS-R με 7986 κ.εκ. Ο πρώτος υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας έκανε την εμφάνισή του το 1929 και στην πορεία εγκαταλείφθηκε ως το 1974 που έκανε και πάλι την εμφάνισή του. Το πρώτο αγωνιστικό το οποίο δεν είχε έμβολα έκανε την εμφάνισή του το 1963 όταν η Rover συνεργαζόταν με την BRM χρησιμοποιώντας τουρμπίνα αερίων. Οι ρότορες έκαναν την εμφάνισή τους με τους κινητήρες Wankel από τη Mazda το 1970. Οι μικροί σε μέγεθος κινητήρες της ιαπωνικής εταιρείας έπασχαν όμως από υπερβολική κατανάλωση καυσίμου. Μετά από χρόνια εξέλιξης όμως, η Mazda κατάφερε να γίνει η μοναδική εταιρεία η οποία νίκησε με κινητήρα χωρίς έμβολα, το 1991 με το 787B.

lemans-mazda91

Τα εναλλακτικά καύσιμα μπήκαν στο παιχνίδι από το 1949, με τον κινητήρα πετρελαίου της Delettrez Special, το 2006 όμως μπήκαν δυναμικά στον χώρο με την Audi και το R10 TDI, που έγινε το πρώτο αγωνιστικό το οποίο νίκησε στις 24 ώρες του Le Mans με κινητήρα πετρελαίου.Η αιθανόλη ως καύσιμο εμφανίστηκε το 1980 στην τροποποιημένη Porsche 911, η οποία νίκησε στην κατηγορία της. Τα εναλλακτικά βιολογικά καύσιμα εμφανίστηκαν το 2004 με την ομάδα Nasamax DM139-Judd. Το 2008 επιτράπηκε η χρήση βιοκαυσίμων με 10% αιθανόλη για τους βενζινοκινητήρες και βιο-ντίζελ για τους ντιζελοκινητήρες, με την Audi να είναι η πρώτη που χρησιμοποίησε τα καύσιμα αυτά σε συνεργασία με τη Shell. Από το 2009 και μετά οι κανονισμοί της ACO για τον αγώνα επιτρέπουν υβριδικά αγωνιστικά, τα οποία θα φέρουν συστήματα KERS (σύστημα ανάκτησης κινητικής ενέργειας) ή TERS (σύστημα ανάκτησης θερμικής ενέργειας).

lemans-audi11

Τα αγωνιστικά αυτά που έχουν αυτά τα συστήματα υπάγονταν σε διαφορετική κατηγορία για το 2009. Το 2012 οι κατασκευαστές στην LMP1, Audi και Toyota, αγωνίστηκαν με υβριδικά πρωτότυπα, με τη Γερμανική εταιρία να γίνεται η πρώτη που κερδίζει τον αγώνα με υβριδικό αυτοκίνητο. Από εκείνη τη χρονιά, η ACO καθιέρωσε την κατηγορία «Garage 56». Αυτή η κατηγορία επέτρεπε σε μια ομάδα να αγωνιστεί με ένα αυτοκίνητο που χρησιμοποιεί εναλλακτικές τεχνολογίες που θα χρησιμοποιηθούν στο μέλλον. Η αρχή έγινε με το Deltawing το 2012, ενώ η Nissan αγωνίστηκε με το ZEOD RC το 2014. Το 2014 οι κανονισμοί άλλαξαν για άλλη μια φορά αλλά προς το καλύτερο. Το αποτέλεσμα των αλλαγών ήταν πως οι κατασκευαστές μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν διαφορετικά συστήματα ανάκτησης ενέργειας, τα οποία μπορούν να ανακτήσουν και να απελευθερώσουν την ενέργεια που συλλέγουν με διαφορετικούς τρόπους.

nissan-deltwing-le-mans

Οι 24 ώρες του Le Mans αποτελούνται από δύο κατηγορίες αγωνιστικών, η πρώτη είναι τα πρωτότυπα, τα οποία χωρίζονται σε δύο υποκατηγορίες και η δεύτερη είναι τα GT Endurance, τα οποία και αυτά με τη σειρά τους χωρίζονται σε δύο υποκατηγορίες. Τα πρωτότυπα είναι αγωνιστικά αυτοκίνητα που έχουν δημιουργηθεί αποκλειστικά για αγώνες σε πίστα και πληρούν τους τεχνικούς κανονισμούς της ACO. Ενώ η κατηγορία GT Endurance αποτελείται από μοντέλα αυτοκινήτων δρόμου, τα οποία έχουν ομολογκαριστεί κατάλληλα για τον αγώνα.

Η κατηγορία των πρωτοτύπων ονομάζεται LMP και χωρίζεται σε δύο υποκατηγορίες, την LMP1 και την LMP2.

Τα αγωνιστικά της LMP1 έχουν πλέον κλειστό cockpit και είναι τεχνολογικά εξαιρετικά ανεπτυγμένα. Τα πρωτότυπα αυτής της κατηγορίας είναι τα Audi R18 e-tron quattro, Toyota TS040 Hybrid, Porsche 919 Hybrid και το Nissan GTR-LM NISMO. Στην LMP1 έχουμε επίσης και τις ιδιωτικές ομάδες οι οποίες δε χρησιμοποιούν υβριδικά πρωτότυπα. Αυτές οι ομάδες είναι η Rebellion Racing με το R-One AER και η ByKolles με το CLM/01 AER.

Nissan_GT-RLM_BowlingGreen-144-Edit

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά των αγωνιστικών LMP1 είναι:

» Ελάχιστο βάρος: 870 κιλά για τα υβριδικά αγωνιστικά και 850 κιλά για τα μη υβριδικά αγωνιστικά πρωτότυπα.

» Το μήκος της πτέρυγας: 1 μέτρο και 60 εκατοστά.

» Μέγιστο όριο κυβισμού του κινητήρα: Η επιλογή κυβισμού στα υβριδικά είναι ελεύθερη, ενώ στα μη υβριδικά το μέγιστο όριο είναι στα 3.900 κ.εκ.

» Μέγιστο φορτίο καυσίμου: 68.3 λίτρα για τους βενζινοκινητήρες και 54.2 λίτρα για τους ντιζελοκινητήρες.

Η υποκατηγορία LMP2 αποτελείται από πιο αδύναμα αυτοκίνητα σε σχέση με την LMP1 με ανοιχτό ή κλειστό cockpit. Στην υποκατηγορία αυτή συνήθως η πλειοψηφία των συμμετοχών είναι ιδιωτικές και όχι εργοστασιακές. Ως αποτέλεσμα, οι συμμετοχές στην κατηγορία αυτή έχουν αυξηθεί κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια. Οι ομάδες είναι η Strakka Dome, η OAK Racing, η G-Drive Racing, η SMP Racing, η Pegasus, η Signatech Alpine, η Jota Sport, η Greaves, η Thiriet by TDS, η Ibanez, η KCMG και η Murphy Prototypes. Αυτές οι ομάδες αγωνίζονται με κινητήρες της Nissan. H ESM και η OAK, με δεύτερη συμμετοχή χρησιμοποιούν κινητήρα Honda, ενώ η Krohn Racing είναι η μόνη με κινητήρες Judd. Η εποχή όπου τα ανοιχτά και τα κλειστά cockpit συνυπάρχουν πλησιάζει στο τέλος της, καθώς το 2017 οι κανονισμοί για τη μεσαία (πλέον) κατηγορία πρωτοτύπων θα αλλάξουν.

strakka-wec-15

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά των αγωνιστικών LMP2 είναι:

» Ελάχιστο βάρος: 900 κιλά.

» Το μήκος της πτέρυγας: 1 μέτρο και 60 εκατοστά.

» Μέγιστο όριο κυβισμού του κινητήρα: 3.000 κ.εκ. και με τον μέγιστο αριθμό κυλίνδρων στους 8 για τους ατμοσφαιρικούς κινητήρες, 2.000 κ.εκ. για τους υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες με μονή υπερτροφοδότηση και με το μέγιστο των κυλίνδρων στους 6.

» Μέγιστο φορτίο καυσίμου: 75 λίτρα.

Η κατηγορία GT Endurance αποτελείται από τις υποκατηγορίες LMGTE-Pro και LMGTE-Am.

Στην υποκατηγορία LMGTE-Pro υπάγονται οι Aston Martin, Porsche, Ferrari και Chevrolet, με τα αγωνιστικά αυτής της κατηγορίας να ξεπερνάνε τους 500 ίππους. Στην κατηγορία αυτή οι ομάδες που συμμετέχουν είναι εργοστασιακές, οπότε η επιλογή οδηγών είναι ελεύθερη. Τα αγωνιστικά αυτά, ομολογκάρονται κάθε 2 χρόνια.

porsche-gtpro

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά των αγωνιστικών LM GT1 είναι:

» Ελάχιστο βάρος: 1245 κιλά.

» Μέγιστο πλάτος: 2 μέτρα.

» Μέγιστο όριο κυβισμού του κινητήρα: 5.500 κ.εκ. για τους ατμοσφαιρικούς κινητήρες, 4.000 κ.εκ. για τους υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες.

» Απαγορεύονται τα ανθρακονημάτινα φρένα

» Μέγιστο φορτίο καυσίμου: 90 λίτρα.

» Κιβώτιο ταχυτήτων: Μέγιστος αριθμός ταχυτήτων 6.

Τα αγωνιστικά της υποκατηγορίας LMGTΕ-Am είναι ίδια με αυτά της GTE-Pro, όμως πρέπει να είναι τουλάχιστον 1 χρόνο παλαιότερα. Η κατηγορία αυτή αποτελείται από ιδιωτικές κυρίως ομάδες, όμως μπορούν να συμμετάσχουν και εργοστασιακές. Στην GTE-Am η επιλογή των οδηγών δεν είναι ελεύθερη. Σε κάθε αυτοκίνητο πρέπει να υπάρχει τουλάχιστον ένας “Bronze” και ένας “Bronze” ή “Silver” οδηγός. Σκοπός της κατηγορίας είναι να δώσει εμπειρία σε οδηγούς που έχουν πολύ μέλλον στον χώρο των sportscar.

aston-gtam

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά των αγωνιστικών LM GT2 είναι:

» Ελάχιστο βάρος: 1.245 κιλά.

» Μέγιστο πλάτος: 2 μέτρα.

» Μέγιστο όριο κυβισμού του κινητήρα: 5.500 κ.εκ. για τους ατμοσφαιρικούς κινητήρες, 4.000 κ.εκ. για τους υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες.

» Απαγορεύονται τα ανθρακονημάτινα φρένα

» Μέγιστο φορτίο καυσίμου: 90 λίτρα.

» Κιβώτιο ταχυτήτων: Μέγιστος αριθμός ταχυτήτων 6.

Όλα τα αγωνιστικά μάχονται για το καλύτερο την ίδια στιγμή μέσα στην πίστα, όλες οι κατηγορίες ταυτόχρονα. Ο τελικός νικητής συνήθως προκύπτει από την κατηγορία LMP 1, ο οποίος παίρνει το τρόπαιο. Κάθε κατηγορία και υποκατηγορία όμως έχει τα δικά της τρόπαια. Τα πληρώματα των ομάδων για λόγους ασφαλείας δεν επιτρέπεται να οδηγήσουν για περισσότερες από 4 συνεχόμενες ώρες και συνολικά πάνω από 14 ώρες.

Οι κανονισμοί τους οποίους θέτει η ACO για λόγους αύξησης της αξιοπιστίας αλλά και της σωστής διατήρησης, έχουν να κάνουν και με τις αλλαγές των υγρών των αγωνιστικών, όπως λιπαντικά, υδραυλικά, ψυκτικά κ.τ.λ. Έτσι λοιπόν ένα αγωνιστικό εάν δεν καταφέρει να ολοκληρώσει την πρώτη ώρα του αγώνα χωρίς τις απαραίτητες αλλαγές έχει αποκλειστεί από τον αγώνα. Ένας άλλος κανονισμός, αυτή τη φορά και για λόγους ασφαλείας, είναι η διακοπή της λειτουργίας του κινητήρα του αγωνιστικού κατά τον ανεφοδιασμό του με καύσιμα. Με αυτόν τον τρόπο δοκιμάζεται ο κινητήρας αν έχει την ικανότητα να εκκινεί συχνά σε συνθήκες αγώνα. Επίσης κατά τη διάρκεια του ανεφοδιασμού οι μηχανικοί απαγορεύεται να κάνουν οποιαδήποτε εργασία στο αγωνιστικό. Αυτό έχει αποτέλεσμα να οδηγεί τις ομάδες σε νέες λύσεις ώστε να μειώνουν τον χαμένο χρόνο μέσα στα pit. Κατά τη διάρκεια του ανεφοδιασμού καυσίμων, οι οδηγοί επιτρέπεται να αλλάξουν.

wec-fuel-

Οι ελεύθερες δοκιμές γίνονται την Τετάρτη, και την Πέμπτη οι κατατακτήριες, ενώ τη Δευτέρα και την Τρίτη πριν τις ελεύθερες δοκιμές γίνεται έλεγχος των αγωνιστικών. Η Παρασκευή είναι μέρα ξεκούρασης αλλά και η ημέρα της παρέλασης όλων των οδηγών από την πόλη Le Mans.

Νικητής του αγώνα είναι η ομάδα που θα καλύψει τη μεγαλύτερη απόσταση, ενώ για να πάρει καρό σημαία ένα αγωνιστικό πρέπει να περάσει τη γραμμή εκκίνησης τερματισμού μετά τη συμπλήρωση 24 ωρών. Τις τελευταίες στιγμές του αγώνα στο παρελθόν εκτυλίσσονταν δραματικές σκηνές, καθώς αγωνιστικά χτυπημένα, τα οποία βρίσκονταν στα pit για ώρες, έβαζαν μπροστά και περνούσαν τη γραμμή εκκίνησης τερματισμού ώστε να τερματίσουν τον αγώνα, αυτό όμως απαγορεύτηκε τα επόμενα χρόνια. Η ACO αναγκάζει πλέον τις ομάδες να έχουν καλύψει κάποια απόσταση μέσα στην τελευταία ώρα ώστε να μπορούν να τερματίσουν. Επίσης τα αγωνιστικά πρέπει να έχουν καλύψει το 70% της απόστασης που έχει καλύψει ο νικητής. Αν κάποιο αγωνιστικό δεν καλύψει αυτή την απόσταση δεν παίρνει κατάταξη.

lemans-light-night

Οι πρώτοι νικητές των 24 ωρών του Le Mans ήταν οι Γάλλοι Andre Lagache και Rene Leonard. Στους πρώτους αγώνες του θεσμού κυριάρχησαν οι Γάλλοι, Βρετανοί και Ιταλοί οδηγοί με τις Bugatti, Bentley και Alfa Romeo. Μετά τον δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο οι συμμετοχές σε οδηγούς και εταιρείες που λάμβαναν μέρος αυξήθηκαν. Το 1955 όμως, η Mercedes Benz 300 SLR του Pierre Levegh είχε ένα άσχημο ατύχημα στο οποίο σκότωσε περισσότερους από 80 ανθρώπους, (θεατές και κριτές) αλλά και τον ίδιο της τον οδηγό. Το αποτέλεσμα αυτού του τραγικού συμβάντος ήταν η αποχώρηση της γερμανικής εταιρείας από τον μηχανοκίνητο αθλητισμό, αλλά και η θέσπιση νέων κανονισμών ασφαλείας. Στα τέλη της δεκαετίας του ’60 το Ford GT40s κατέκτησε 4 συνεχόμενες νίκες βάζοντας το όνομά του στη λίστα των πιο επιτυχημένων αυτοκινήτων στην ιστορία του Le Mans. Η επόμενη δεκαετία, αυτή του ’70 ήταν η δεκαετία της αύξησης της ιπποδύναμης των αγωνιστικών και της επίτευξης εξαιρετικά μεγάλων ταχυτήτων.

lemans-1967-gt40

Η Porsche, με τα μοντέλα 917, 935 και 936, κυριάρχησε στον θεσμό. Μια κυριαρχία που συνεχίστηκε και στην επόμενη δεκαετία, αυτή του ’80, με την Porsche 956 και 962 στη νέα τότε κατηγορία Group C με τα αγωνιστικά μονοθέσια. Τα τέλη της δεκαετίας αυτής και οι αρχές της επόμενης ήταν άκρως ανταγωνιστικά, καθώς από το 1988 έως και το 1993, 4 διαφορετικές εταιρείες κατέκτησαν το τρόπαιο με τα δικά τους πρωτότυπα.

lemans-1981 porsche 936

Αυτές ήταν η Jaguar με την XJR-9 και την XJR-12, που ήταν η πρώτη εταιρεία που έσπασε το μονοπώλιο της γερμανικής εταιρείας στα τέλη της δεκαετίας, η Mercedes Benz το 1989 με τη Sauber C9, η Mazda με το 787Β και η Peugeot με το 905.

Jaguar-XJR-12

Το 1994 ήταν η πρώτη χρονιά της κατηγορίας Grand Tourer, με την Porsche να γίνεται η πρώτη ομάδα που νικά στην κατηγορία χάρη σε ένα παραθυράκι των κανονισμών, καθώς έλαβε μέρος στον αγώνα με το πρωτότυπο 962 και όχι με αυτοκίνητο παραγωγής. Η επόμενη χρονιά ήταν η παρθενική εμφάνιση της McLaren στον θεσμό, στην κατηγορία GT1. Η αξιοπιστία της όμως την έφερε στην πρώτη θέση, μπροστά από τα πρωτότυπα, χρίζοντάς την έτσι νικήτρια στην πρώτη της εμφάνιση. Στην εκπνοή της χιλιετίας η BMW με το πρωτότυπο V12 LMR κατέκτησε την πρώτη της νίκη στον θεσμό. Μια άλλη γερμανική εταιρεία νίκησε στον πρώτο αγώνα της νέας χιλιετίας, αυτή ήταν η Audi με το R8, με το οποίο σάρωσε τον ανταγωνισμό κατακτώντας τους 5 από τους 6 πρώτους αγώνες της νέας χιλίετίας. Ο αντικαταστάτης του ήταν το πρωτότυπο R10 TDI με κινητήρα ντίζελ το οποίο έκανε την εμφάνισή του το 2006 συνεχίζοντας το έργο του προκατόχου του. Η κυριαρχία της Audi έσπασε το 2009 από το Peugeot 908 HDi.

bmw-V12 LMR 

Η νέα δεκαετία που μπήκε, μας χάρισε άπλετο θέαμα, εντυπωσιακούς αγώνες, ενώ το δράμα δεν έλλειψε ούτε στιγμή. Το 2010 η Peugeot που κυριαρχούσε σε όλη τη διάρκεια του αγώνα, είδε και τα 4 πρωτότυπά της να εγκαταλείπουν, δίνοντας έτσι μια ανέλπιστη νίκη στην Audi. Το 2011 οι αλλαγές στους κανονισμούς έφεραν μικρότερους κινητήρες και μαζί με αλλαγές στην αεροδυναμική, ανάγκασαν τους κατασκευαστές να κατασκευάσουν από την αρχή τα πρωτότυπά τους. Ο αγώνας εξελίχθηκε σε έναν από τους καλύτερους των τελευταίων ετών, με τις Audi και Peugeot να δίνουν μια εκπληκτική μάχη μέχρι τον τελευταίο γύρο. Τελικός νικητής ήταν η Audi με διαφορά μόλις 13 δευτερόλεπτα από την Peugeot, με τη διαφορά αυτή να είναι η 4η μικρότερη στην ιστορία του Le Mans.

l_dsc_6688-4

Ο αγώνας σημαδεύτηκε από ένα πολύ σφοδρό ατύχημα. Την 8η ώρα του αγώνα το Audi R18#1 είχε επαφή με μια Ferrari της κατηγορίας LMGT, με αποτέλεσμα να έχει μια τρομακτική σύγκρουση και το αγωνιστικό να κάνει σβούρες στον αέρα. Ευτυχώς, ο Mike Rockenfeller βγήκε από το R18 του δίχως τραυματισμό. Το 2012 ήταν η χρονιά όπου τα υβριδικά πρωτότυπα έκαναν την εμφάνισή τους στο Le Mans. H Audi είδε την Peugeot να απωχωρεί από το LMP1 πρόγραμμά της και την Toyota, που επέστρεψε στους αγώνες αντοχής, να γίνεται η μόνη αντίπαλός της. Στον αγώνα η Toyota ήταν σε θέση να κοντράρει στα ίσα την Audi, όμως το ατύχημα του Davidson στο τέλος της ευθείας Mulsanne, έθεσε το Toyota του εκτός αγώνα. Ο Βρετανός από το ατύχημα αποκόμισε τραυματισμό στην σπονδυλική στήλη. Η Toyota είδε αργότερα στον αγώνα να εγκαταλείπει και το άλλο της TS030, με αποτέλεσμα η Audi να κερδίσει για 11η φορά στο Le Mans. Μάλιστα η Audi με το R18, έγινε η πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία που κέρδισε το Le Mans με υβριδικό αγωνιστικό. To 2013 η κονταρομαχία Audi και Toyota συνεχίστηκε. Οι Γερμανοί ταλαιπωρήθηκαν από μηχανικά προβλήματα, όμως ήταν σε καθαρή ταχύτητα πιο γρήγοροι από τους Ιάπωνες. Τελικά η Audi πανηγύρισε για άλλη μια φορά τη νίκη στο Le Mans, με τον Tom Kristensen να κατακτά την 9η και τελευταία του νίκη στον μεγάλο αγώνα, στην 3η συνεχόμενη νίκη του Audi R18.

lemans-12-1

Το 2014 είδαμε άλλον έναν εντυπωσιακό αγώνα με πολλές ανατροπές. Η νεροποντή που έπεσε στα πρώτα στάδια του αγώνα άλλαξε τα δεδομένα θέτωντας ένα εκ των τριών Audi εκτός αγώνα και το ένα Toyota στο γκαράζ για επισκευές. Στη συνέχεια η Porsche είχε τα ηνία, ενώ όταν η πίστα άρχισε να στεγνώνει, η Toyota ανέκτησε την πρωτοπορία. Τις πρώτες πρωινές ώρες το δράμα για την Toyota συνεχίστηκε, καθώς είδε το TS040 που βρισκόταν στην 1η θέση να εγκαταλείπει. Από εκείνο το σημείο και μετά οι Audi και Porsche εναλλάσσονταν στην κορυφή, μέχρι και οι δύο 919 Hybrid(Porsche) να αντιμετωπίσουν μηχανικά προβλήματα. Ως εκ τούτου, η Audi κατέκτησε τη νίκη για άλλη μια φορά με το R18, το οποίο έφτασε τις 4 συνεχόμενες νίκες στον μεγαλύτερο αγώνα αντοχής στην ιστορία.

Φέτος, Audi, Toyota και Porsche ρίχνονται στη μάχη σε έναν αγώνα που αναμένεται με περισσότερη αγωνία από κάθε άλλη φορά. Η Nissan, που επιστρέφει στο Le Mans με το GTR-LM NISMO, θέλει να κάνει την έκπληξη, ενώ να περιμένουμε εξίσου ανάλογη δράση και αγωνία στις υπόλοιπες κατηγορίες.

lemans-porsche20-audi2-14

Η Porsche είναι η πιο επιτυχημένη ομάδα όλων των εποχών στον θεσμό των 24 ωρών του Le Mans έχοντας κατακτήσει 16 νίκες εκ’ των οποίων οι 7 είναι συνεχόμενες από το 1981 έως το 1987. Δεύτερη έρχεται η Audi με 13 νίκες, οι οποίες ήρθαν όλες από το 2000 και μετά. Οι 5 εξ’αυτών είναι συνεχόμενες την περίοδο 2004-2008, ενώ τώρα θέλει να διευρύνει το παρόν της σερί από το 2010. Η Ferrari βρίσκεται στην 3η θέση με 9 νίκες εκ’ των οποίων οι 6 είναι συνεχόμενες από το 1960 έως το 1965.

Ο TomKristensen, που έχει κρεμάσει πλέον τα γάντια του, μετρά 9 νίκες, οι οποίες τον φέρνουν πρώτο στον πίνακα των πιο επιτυχημένων οδηγών στην ιστορία του θεσμού, εκ’ των οποίων οι 6 είναι συνεχόμενες από το 2000 έως το 2005. Ο θρύλος του Le Mans, JackyIckx, μετρά 6 νίκες και βρίσκεται στη 2η θέση πάνω από τους Derek Bell, Frank Biela, Emanuele Pirro, οι οποίοι έχουν 5 νίκες και βρίσκονται στην 3η θέση.

lemans-

Οι ελεύθερες δοκιμές γίνονται την Τετάρτη, και την Πέμπτη οι κατατακτήριες, ενώ τη Δευτέρα και την Τρίτη πριν τις ελεύθερες δοκιμές γίνεται έλεγχος των αγωνιστικών. Η Παρασκευή είναι μέρα ξεκούρασης αλλά και η ημέρα της παρέλασης όλων των οδηγών από την πόλη Le Mans.

Αναλυτικό πρόγραμμα

ΤετάρτηΠέμπτηΣάββατο
FP 17:00QP2 20:00Race 16:00
QP1 23:00QP3 23:00

Σχόλια

Σχόλια