Motornews Συνέντευξη: Στέφανος Οικονομίδης (FISIKON)

Απόλυτα ενθουσιασμένοι από την πρόσφατη εμπειρία μας με δύο από τα αυτοκίνητα που έχουν ως καύσιμο το φυσικό αέριο, μιλήσαμε με τον Αναπληρωτή Διευθυντή Δραστηριοτήτων Στρατηγικής και Εταιρικής Ανάπτυξης της ΔΕΠΑ Α.Ε. για τις προοπτικές του «νέου» καυσίμου στο χώρο της αυτοκίνησης.

Η επαφή μας διαδοχικά με τα Skoda Octavia G-Tec και VW Golf TGI, μας έδωσε το έναυσμα να «ψάξουμε» το θέμα φυσικό αέριο λίγο παραπάνω. Δοκιμάζοντας ένα νέο –σχετικά- τύπο καυσίμου και ανακαλύπτοντας νέους ορίζοντες σε ότι έχει να κάνει με την οικονομία των μετακινήσεων, το φυσικό αέριο έγινε πολύ γρήγορα «φίλος μας» και θελήσαμε να μάθουμε περισσότερα γι’ αυτό. Από τις πληροφορίες που συλλέξαμε αρχικά, «μαγκωθήκαμε». Τα τέσσερα πρατήρια για ανεφοδιασμό στην Αττική και το ένα στη Θεσσαλονίκη, μας έκαναν να συγκρατηθούμε. Η αλήθεια είναι όμως πως το δίκτυο των πρατηρίων είναι υπό καθεστώς ανάπτυξης και αυτό μας κάνει να αισιοδοξούμε. Δώσαμε λοιπόν το λόγο στον κύριο Στέφανο Οικονομίδη, που “τρέχει” τα σχετικά θέματα για λογαριασμό της ΔΕΠΑ Α.Ε. και είχε όλη την καλή διάθεση να μας ενημερώσει σχετικά.

Fisikon Interview3

Υπάρχει διαφορά στο CNG για τα αυτοκίνητα από αυτό που έχουμε στο οικιακό δίκτυο;

–          Όχι, δεν υπάρχει καμία διαφορά. Το ίδιο αέριο είναι με τη διαφορά πως για να μπορεί να «συμπιεστεί» σε δεξαμενές αυτοκινήτων, χρειάζεται ειδική εγκατάσταση που μπορούν να φιλοξενήσουν πρατήρια υγρών καυσίμων με συγκεκριμένες προδιαγραφές στην κατασκευή τους. Η σημαντική διαφορά που έχει το φυσικό αέριο από το υγραέριο, είναι πως αποθηκεύεται σε αέρια μορφή και όχι σε υγρή.

Γιατί CNG και όχι –για παράδειγμα- LPG;

–          Το CNG είναι σημαντικά καθαρότερο καύσιμο. Με απλούστερη χημική δομή, απαλλαγμένο ακόμα και από αρωματικά πρόσθετα. Έχει 130 οκτάνια τα οποία το κάνουν να είναι αποδοτικότερο ακόμα και από την καλύτερη σε αριθμό οκτανίων βενζίνη της αγοράς. Επιπλέον, λόγω της τιμής του κιλού, το φυσικό αέριο μπορεί να επαναπροσδιορίσει το κόστος κυκλοφορίας των αυτοκινήτων σε πραγματικά τελείως διαφορετική βάση. Είναι ήδη αρκετές οι διαδρομές που μπορεί να κάνει κανείς στο εθνικό οδικό δίκτυο και να πληρώσει περισσότερα σε διόδια παρά σε CNG.

Fisikon Interview5

Είναι αντίστοιχα «ευέλικτο» για retro fit, όπως είναι το LPG;

–          Ακόμα όχι και με τον τρόπο που ξέρουμε από το υγραέριο, δε νομίζω πως θα γίνει και ποτέ λόγω του ότι χρειάζεται για κάθε αυτοκίνητο διαφορετικό κιτ. Αντιλαμβάνεστε πως ακόμα και με βάση το μέγεθος του αυτοκινήτου, αλλάζει ο χώρος που χρειάζεται για την αποθήκευση των δεξαμενών του CNG. Ενώ στο LPG το δίλημμα έχει να κάνει με το μέγεθος και το σχήμα της δεξαμενής και το υπόλοιπο κιτ είναι ίδιο. Στο CNG η αποθήκευση γίνεται σε κυλινδρικές δεξαμενές και υπάρχει διαφορετικό κιτ για κάθε αυτοκίνητο. Το CNG στους βενζινοκινητήρες είναι πρωτεύον καύσιμο, πράγμα που σημαίνει πως ο κινητήρας εκκινεί με αυτό και όχι με τη βενζίνη, μέχρι να έρθει σε θερμοκρασία λειτουργίας που θα επιτρέψει στο σύστημα να «γυρίσει» αυτόματα στο LPG. Επιπλέον, το CNG μπορεί να συνδυαστεί και με diesel κινητήρες, κάτι που στην περίπτωση του LPG δεν ισχύει. Αντιλαμβάνεστε πως το εύρος των εφαρμογών του CNG είναι σημαντικά μεγαλύτερο.

Στους diesel κινητήρες πως λειτουργεί το σύστημα;

–          To πετρέλαιο παίζει το ρόλο του «μπουζί» για το φυσικό αέριο. Μια και οι πετρελαιοκινητήρες δεν έχουν μπουζί και ο σπινθήρας είναι απαραίτητος για το CNG, στους θαλάμους καύσης του κινητήρα «φτάνουν» και τα δύο καύσιμα μαζί. Σε αναλογία που ρυθμίζεται ανάλογα με την περίπτωση του οχήματος.

Fisikon Interview4

Άρα έχουμε και μεγάλο εύρος εφαρμογών για επαγγελματικά αυτοκίνητα

–          Έχουμε ήδη ένα μεγάλο αριθμό ταξί που μας δίνουν πολύ χρήσιμα στοιχεία και βάσει αυτών, αισιοδοξούμε αφού αποδεικνύεται στην πράξη και με τις πολύ σκληρές συνθήκες «δοκιμής» των αυτοκινήτων που δε σταματούν να κινούνται. Παράλληλα, συνεργαζόμαστε και με κάποιες αντιπροσωπείες αυτοκινήτων για να δώσουμε έξτρα κίνητρα στους υποψήφιους αγοραστές επαγγελματικών μοντέλων προκειμένου να προτιμήσουν το CNG για τα αυτοκίνητά τους. Μέχρι στιγμής τα αυτοκίνητα, επιβατικά και επαγγελματικά, που εισάγονται στην ελληνική αγορά και έχουν εργοστασιακά συστήματα CNG είναι 22 και αναμένεται να αυξηθούν.

Είναι εφικτή η παροχή καυσίμου για το αυτοκίνητο από οικιακή εγκατάσταση;

–          Τεχνικά είναι εφικτή απλά έχει πολύ υψηλό κόστος και χρειάζεται κάποιο χώρο. Υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, σε θεωρητικό επίπεδο, ναι, είναι εφικτή. Η εγκατάσταση που χρειάζεται όμως, περιπλέκει αρκετά τα πράγματα, μια και πρέπει να υπάρχει ένας συνδυασμός συμπιεστών για την προετοιμασία του αερίου προς αποθήκευση στις δεξαμενές του αυτοκινήτου αλλά και η σχετική παροχή ασφαλείας που θα συνδέσει το αυτοκίνητο με τη συσκευή. Δεν είναι κάτι που μπορεί εύκολα να γίνει στη χώρα μας πάντως.

Fisikon Interview6

 

Πότε να περιμένουμε ανάπτυξη του δικτύου;

–          Είμαστε ήδη σε πολύ καλό δρόμο, μια και είναι θέμα ημερών να αρχίσει να λειτουργεί το νέο πρατήριο για τον ανεφοδιασμό των αυτοκινήτων στη Λαμία, ενώ σε προχωρημένο στάδιο κατασκευής βρίσκεται άλλος ένας σταθμός στην περιοχή του Βόλου. Εύλογο είναι πως το δίκτυο θα μεγαλώνει διαρκώς, πάνω στον άξονα των αγωγών διανομής του φυσικού αερίου. Βρισκόμαστε όμως σε πολύ καλό δρόμο και για την επέκτασή του σε περιοχές όπου δεν φτάνει ο αγωγός, μεταφέροντας το CNG με ειδικά για τη μεταφορά αερίων βυτιοφόρα.

Κωνσταντίνος Μποϊδάνης

 

Σχόλια

Σχόλια