Motornews Test: Το CNG και οι «άλλοι»

Με αφορμή το ικανό Skoda Octavia G-Tec, βάλαμε «απέναντι» όλα τα καύσιμα σε μια συγκριτική, μικτή διαδρομή 100 χιλιομέτρων.

 SDOK Kafsima1

Ο κύβος ερρίφθη μετά τη δοκιμή του Skoda Octavia G-Tec που έχει ως καύσιμο (και) το φυσικό αέριο. Οι τιμές κατανάλωσης που πήραμε από το ικανότατο μεσαίο μοντέλο της Skoda, κατ’ αρχήν μας έβαλαν σε υποψίες πως έχουμε κάνει λάθος. Στη συνέχεια όμως, μας έφεραν μπροστά σε μια πραγματικότητα που δε θα μπορούσε να μείνει ανεξερεύνητη. Το ευρύχωρο και πλουσιοπάροχο σε όλα του Octavia, με το φυσικό αέριο εμφάνιζε τιμές κατανάλωσης αντίστοιχες με αυτές μικρού δικύκλου.

SDOK Kafsima14

Άμεσα κινητοποιήσαμε τις διαδικασίες και σε σύντομο χρονικό διάστημα είχαμε συγκεντρώσει εκπροσώπους με χαρακτηριστικούς κινητήρες, για να τεθούν «απέναντι» στο 1.400άρι μοτέρ του Ομίλου VW που στην προκειμένη περίπτωση είχαμε κάτω από το καπό του Skoda Octavia. Έτσι βρεθήκαμε με το χαρισματικό 1.600άρι Multijet II της Fiat, στο 500L Trekking και το οικονομικό μικρό Hyundai i10 με τον τρικύλινδρο χιλιάρη στην πλέον «πράσινη» έκδοσή του. Το λάβαρο του κόσμου της μοτοσικλέτας, το δώσαμε στο ικανό τρίτροχο Peugeot Metropolis, που οδηγείται και με δίπλωμα αυτοκινήτου- για ευνόητους προφανώς λόγους, αφού όλοι θέλαμε να πάρουμε μια γεύση από την αντίπερα όχθη. Η αλήθεια είναι πως το Metropolis, μπορεί από τους φανατικούς δικυκλιστές να θεωρηθεί ως φάλτσα επιλογή αλλά πέραν του προαναφερθέντος λόγου (έπρεπε να οδηγηθεί και από άτομα χωρίς δίπλωμα μοτοσικλέτας) θέλαμε να βάλουμε στην εξίσωση ένα όχι και τόσο οικονομικό μηχανάκι. Αν και το Metropolis και σε αυτό τον τομέα, μας εξέπληξε.

Η Διαδρομή

SDOK Kafsima7

Η διαδρομή που επιλέξαμε ήταν ουσιαστικά ένας κύκλος 100 χιλιομέτρων. Διαλέξαμε να βάλουμε κομμάτια εθνικής οδού, αμιγώς αστικό περιβάλλον (με τα επικών διαστάσεων κολλήματα της κυκλοφορίας στα πέριξ του λιμανιού του Πειραιά) αλλά και αρκετά κομμάτια μεγάλων δρόμων στις παρυφές της πόλης. Στόχος μας ήταν να πάρουμε μια τάξη μεγέθους αναφορικά με τις καταναλώσεις των οχημάτων της λίαν ετερόκλητης παρέας, έτσι ώστε να έχουμε μια ιδέα της οικονομίας που μπορεί να εξασφαλίσει κανείς επιλέγοντας το φυσικό αέριο έναντι κάποιου εκ των «παραδοσιακών» καυσίμων. Δεν «κυνηγήσαμε» την απόλυτη μέτρηση για να βγάλουμε λαγούς από το καπέλο της ενημέρωσης αλλά προσομοιώσαμε όσο ήταν δυνατόν τις πραγματικές συνθήκες που αντιμετωπίζει κανείς κινούμενος σε αστικό κέντρο, προκειμένου σε κάθε περίπτωση ξεχωριστά να έχουμε μια αντιπροσωπευτική τιμή κατανάλωσης.

Ο Κύκλος

SDOK Kafsima13

Ξεκινήσαμε κατεβαίνοντας την Ε.Ο. Αθηνών- Λαμίας μέχρι το λιμάνι του Πειραιά, μετά βγήκαμε παραλιακή με κατεύθυνση προς Βάρη. Από εκεί στρίψαμε προς Βάρης – Κορωπίου και μέσω της Λαυρίου φτάσαμε στο Σταυρό της Αγ. Παρασκευής. Συνεχίσαμε ευθεία για Πεντέλη και από τη –διάσημη για τις ψησταριές της- πλατεία, κατεβήκαμε προς Πεντέλης, για να στρίψουμε αριστερά για Μελίσσια, όπου μέσω της Λεωφ. Δημοκρατίας βγήκαμε Κηφισίας. Από εκεί, με κατεύθυνση προς κέντρο, στρίψαμε στη Σπύρου Λούη για να φτάσουμε και πάλι στο πρατήριο απ’ όπου ξεκινήσαμε, χρησιμοποιώντας και πάλι για λίγο την Ε.Ο. Καταλήγοντας και πάλι στο πρατήριο, κάναμε εκ νέου γέμισμα στα οχήματά μας για να πάρουμε σε πραγματικό χρόνο μετρήσεις κατανάλωσης, έχοντας συμπληρώσει τα 100 χιλιόμετρα μέσω της ένδειξης φορητού GPS.

SDOK Kafsima12

Η τελευταία διευκρίνιση έχει τη σημασία της, αφού στους χιλιομετρητές των αυτοκινήτων είχαμε μέτρηση από 94 έως 99 χιλιόμετρα για τη διαδρομή. Τέλος, η όλη διαδικασία μας πήρε περίπου 4 ώρες για να ολοκληρωθεί, με ενδιάμεσες στάσεις για τις απαραίτητες φωτογραφίες αλλά και τον ανεφοδιασμό των οδηγών σε υγρά και στερεά καύσιμα. Για τη συγκριτική αυτή διαδρομή, χρειάστηκε να βγει η παρέα του Motornews στο δρόμο με την καλή της διάθεση και ευτυχώς που ο καιρός ήταν σύμμαχος δίνοντάς μας πολύ καλές συνθήκες για να ολοκληρώσουμε το εγχείρημα (και να μας δώσει ιδέες και για άλλα, πιο απαιτητικά αντίστοιχα).

Εν αρχή ην το πρατήριο

SDOK Kafsima2

Το ότι οι σταθμοί ανεφοδιασμού φυσικού αερίου είναι ακόμα πολύ λίγοι, ήταν και για εμάς δεσμευτικό αναφορικά με το πού θα ήταν το σημείο εκκίνησης της διαδρομής μας. Το πρατήριο στη Νέα Φιλαδέλφεια, ήταν αρκούντως φιλόξενο και εύκολα επιλέχθηκε να είναι το σημείο εκκίνησης και τερματισμού της «βόλτας». Εκεί, στον παράδρομο της Ε.Ο. Αθηνών- Λαμίας, μηδενίσαμε τους χιλιομετρητές και γεμίσαμε τα ντεπόζιτα –όπως παραδοσιακά συνηθίζεται σε αυτές τις περιπτώσεις- μέχρι το στόμιο. Στη περίπτωση του G-TEC προφανώς το στόμιο δεν ήταν ορατό και έπρεπε να αρκεστούμε στην ψηφιακή ένδειξη της αντλίας, που μόλις γράψει “Stop” έχει τερματίσει τη διαδικασία και δεν έχεις τη δυνατότητα να βάλεις λίγο ακόμα, ούτε καν για να «στρογγυλέψεις» το ποσό πληρωμής.

SDOK Kafsima3                           SDOK Kafsima6

Όλα έγιναν υπό το άγρυπνο βλέμμα των συναδέλφων που συμμετείχαν, με τις σημειώσεις να δίνουν και να παίρνουν. Το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακό, καθώς για άλλη μια φορά το φυσικό αέριο επιβεβαίωσε τη φήμη του, βάζοντας τα γυαλιά σε όλους τους συμμετέχοντες – οδηγούς και οχήματα, που κινήθηκαν σε όλη τη διαδρομή μαζί, με τον ίδιο ρυθμό για να μην υπάρχουν εκ των υστέρων ενστάσεις στις επιμέρους καταναλώσεις.

SDOK Kafsima4                            SDOK Kafsima5

Το αποτέλεσμα και οι εκπλήξεις

SDOK Kafsima15

Φυσικά την έκπληξη για την επικράτηση του φυσικού αερίου, εντείνει το ότι το Skoda Octavia, είναι μια πραγματική λιμουζίνα και όταν μια limo απαιτεί λιγότερα για τις μετακινήσεις της κι από ένα δίκυκλο (έστω, τρίκυκλο) δε μπορεί παρά να εντυπωσιαστεί και ο πιο φανατικός δικυκλιστής ή ο μεγαλύτερος υπέρμαχος του diesel. Ενδεικτικά και μόνο, θα αναφέρουμε την κατανάλωση που σημείωσαν τα οχήματά μας, με το Skoda να χρειάζεται μόλις 3,94 kg φυσικού αερίου για τον «κύκλο» μας και το Peugeot Metropolis να θέλει 3,92 λίτρα αμόλυβδης βενζίνης θα έλεγε κανείς πως η ισοπαλία είναι το αποτέλεσμα και όχι η νίκη του αυτοκινήτου. Όταν όμως αυτό το μετατρέψεις σε €, τότε η ζυγαριά γέρνει υπέρ του φυσικού αερίου. Δηλαδή τι γέρνει; Γκρεμίζεται από την πλευρά του. Το Metropolis μας κόστισε 5,92€ (1.509€ τιμή λίτρου αμόλυβδης) για το γύρο της μέτρησης, τη στιγμή που το Octavia έμεινε στα 3,32€ (0.843 τιμή κιλού CNG). Σημαντική διαφορά, δε νομίζετε; Σχεδόν double score.

Fiat 500L Beats 1.6 Multijet II 105 PS

SDOK Kafsima10

Έχει αρκετό όγκο να κινήσει και το βάρος του είναι 1.375 κιλά. Ο 1.600άρης diesel είναι πολύ καλός στον ανοιχτό δρόμο, συνδυάζεται με 6άρι κιβώτιο ταχυτήτων και σε αυτές τις συνθήκες «ρίχνει» πολύ τις απαιτήσεις του σε καύσιμο. Τα δεδομένα του αμαξώματος όμως δεν επιτρέπουν καλή επίδοση στην πόλη, όπου με το σταμάτα – ξεκίνα στα φανάρια γίνεται ασύμμετρα ενεργοβόρος. Στο γύρο μας  χρειάστηκε 5,2 λίτρα diesel– πολύ κοντά σε αυτό που περιμέναμε.

Hyundai i10 1.0 BlueDrive 66 PS

SDOK Kafsima9

Το μικρό τρικύλινδρο σύνολο των 998 κ.εκ. είναι αξιόμαχο και με τη συμμετοχή του στη δοκιμασία αυτή, επιβεβαίωσε πως του αξίζει ο ηγετικός ρόλος στην κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων πόλης. Ήταν μια από τις εκπλήξεις της δοκιμής μας, καθώς χωρίς να υστερήσει καθόλου στο ρυθμό των υπόλοιπων (και μεγαλύτερων σε όλους τους τομείς) «έμεινε» στα 4,9 λίτρα για τον κύκλο μας. Ο κινητήρας είναι ελαστικός και ιδιαίτερα πολιτισμένος (για τρυκύλινδρος) και στο μόνο σημείο που έδειξε να χρειάζεται τη… βοήθεια του οδηγού για ένα κατέβασμα στο χειροκίνητο 5άρι κιβώτιο, ήταν στο ανηφορικό κομμάτι προς την Πεντέλη όπου τα 933 κιλά του αμαξώματος «φάνηκαν περισσότερα».

Peugeot Metropolis 400i

SDOK Kafsima11

Όλοι οι «αυτοκινητάδες» βρίσκουν –ομόφωνα στη δική μας περίπτωση- ιδιαίτερα άνετο το scooter της Peugeot με τους τρεις τροχούς και το βάζουν στη λίστα των οχημάτων που θα ήθελαν να έχουν (για να μην ταλαιπωρούν το αγαπημένο τους αυτοκίνητο). Το Metropolis αντικειμενικά δεν είναι λιγότερο ευέλικτο από τα δίκυκλα scooter αλλά δείχνει ως τέτοιο, λόγω του αυξημένου βάρους του (256 κιλά) και του όγκου που δίνουν υπερωριακή δουλειά στους 37 ίππους του 400άρη κινητήρα. Το σύστημα DTW (Dual Tilting Wheels) με τη μηχανική του λειτουργία ανταποκρίνεται ιδανικά στις απαιτήσεις του αναβάτη, με αναλογική απόκριση. Η σταθερότητά του είναι ένα από τα στοιχεία που διακρίνουν οι «καλομαθημένοι» αυτοκινητάδες (που το έβαλαν περιστασιακά στο χέρι) όπως και τα δυνατά φρένα που ακινητοποιούν το scooter με ταχύτητα και χωρίς κλυδωνισμούς.

Skoda Octavia G-Tec 1.4 110 PS

SDOK Kafsima8

Δεν έχουμε και πολλά να πούμε για το πώς διαχειρίζεται ο κινητήρας (ο γνωστός 1.400άρης TSI με τις απαραίτητες επεμβάσεις) τα 1.250 κιλά του μεγάλου αμαξώματος, με τη βοήθεια και του 6τάχυτου κιβωτίου. Οι αλλαγές που θα δει κανείς σε σχέση με τα «κοινά» Octavia, έχουν να κάνουν με το χώρο των αποσκευών που στην περίπτωσή μας είναι «περιορισμένος» στα 460 λίτρα, λόγω των δεξαμενών που κρύβονται κάτω από το πάτωμά του. Από εκεί και πέρα, τίποτα δε γίνεται αντιληπτό ως διαφορά- λειτουργική ή άλλη- και αυτό είναι ένα από τα πλεονεκτήματα της εργοστασιακής εγκατάστασης του συστήματος δεύτερου καυσίμου. Αρχοντικό το πάτημά του, προσφέρει ένα ιδιαίτερα ξεκούραστο περιβάλλον για να βρεθεί κανείς και να κάνει χιλιόμετρα και αυτό γίνεται ιδιαίτερα εντυπωσιακό όταν αναλογιστεί κανείς πως μπορεί να προσφέρει όλη αυτή την άνεση, τη στιγμή που οι απαιτήσεις του σε καύσιμο κάνουν τα δίκυκλα να «κοκκινίζουν».

Anoigma

Chevrolet Cruze 1,4 LPG 100 PS

SDOK Kafsima16

Λίγες μέρες μετά, και για τις ανάγκες της σύγκρισης με τα υπόλοιπα καύσιμα, είχαμε στη διάθεσή μας ένα Chevrolet Cruze με τον κινητήρα των 1,4 λίτρων και το σύστημα υγραεριοκίνησης που πρόσφερε η ελληνική αντιπροσωπεία. Η εγκατάσταση του συστήματος είναι πολύ αξιόλογη, με προσεκτικές επεμβάσεις και νοικοκυρεμένη εικόνα συνολικά. Η δεξαμενή του υγραερίου καταλαμβάνει το χώρο της ρεζέρβας κάτω από την επένδυση του χώρου των αποσκευών, οπότε και η λύση του υποκατάστατου με το κιτ επισκευής ελαστικού για την περίπτωση ανάγκης, ήταν επιβεβλημένη. Από εκεί και πέρα, ο κινητήρας που δε φημιζόταν έτσι και αλλιώς για την απόδοσή του, ιδιαίτερα «απέναντι» στα 1.300 κιλά, με το υγραέριο δείχνει λίγο πιο ράθυμος (δεν τον βοηθούν και οι μακριές σχέσεις του κιβωτίου των ταχυτήτων). Η κατανάλωση που σημειώσαμε για τον ίδιο κύκλο που έκαναν και τα υπόλοιπα αυτοκίνητα (άλλη μέρα και σε άλλες ώρες, με λιγότερη κίνηση), ήταν 6,2 κιλά (4,38€ με τιμή 0.708€/κιλό). Καθόλου άσχημα αναφορικά με το κόστος κίνησης.

SDOK Kafsima17

Σχόλια

Σχόλια