Εσύ τι λες: «Τις πταιει;»

    Ήταν πέρυσι τέτοιο καιρό που ξεκίνησαν οι συζητήσεις του «τις πταίει»…

    Νέα εποχή για το άθλημα και με το καλωσόρισες των αλλαγών ξεκίνησαν και οι γκρίνιες. Το 2014 ήταν η χρονιά που η F1 πέρασε σε ένα νέο κεφάλαιο πραγματοποιώντας τεράστιες αλλαγές στα μονοθέσια θέλοντας να ανανεωθεί σύμφωνα με τη νέα τάση. Downsizing στους κινητήρες και οικολογικό πρόσωπο, εισάγοντας υβριδική τεχνολογία και μειώνοντας τα διαθέσιμα καύσιμα για κάθε αγώνα κατά 33%. Οι Γερμανοί (Mercedes) βρέθηκαν πολύ καλύτερα προετοιμασμένοι στην αυγή αυτής της νέας εποχής φτιάχνοντας ένα μονοθέσιο που ήταν ένα επίπεδο πάνω από τον ανταγωνισμό. Θυσίασαν βέβαια τεράστια κεφάλαια (έχουν υπολογιστεί περίπου στα 350.000.000 ευρώ) και ατέλειωτες ώρες για την εξέλιξή του τα τελευταία 3 χρόνια. Αυτό το πλεονέκτημα που έκτισαν, από ότι φαίνεται εξακολουθούν να το έχουν και μάλλον το έχουν διευρύνει. Η γκρίνια που ξεκίνησε πέρυσι μεταφέρθηκε και στο φετινό πρωτάθλημα. Μάλιστα φέτος όλες οι ομάδες είναι κατά των Γερμανών. Φυσικά πλην αυτών που αγοράζουν κινητήρες Mercedes. Αυτές οι ομάδες είδαν ότι είχαν ένα πλεονέκτημα στο πίσω μέρος του μονοθεσίου τους και στην καλύτερη τήρησαν σιγή ιχθύος, αν δεν υπερασπίστηκαν  τον προμηθευτή τους.

    Από την άλλη πλευρά οι Γάλλοι  και οι Ιταλοί είδαν πελάτες τους είτε να ψωνίζουν από Γερμανία μεριά είτε να βαράνε φούντο. Στην περίπτωση της Renault συνέβησαν και τα δυο. Στην περίπτωση της Ferrari ίσως καταφέρει να πάρει τα λεφτά της από τη Manor η οποία δείχνει την τελευταία στιγμή να σώνει την παρτίδα. Φυσικά όλο αυτό εκτός από λιγότερα έσοδα σημαίνει και λιγότερα δεδομένα για τους δύο κατασκευαστές κινητήρων.

    Οπότε φέτος έχουμε Red Bull και Toro Rosso να παραπονιούνται ότι η Renault δεν μπορεί να φτιάξει έναν ανταγωνιστικό κινητήρα και η Ferrari να πανηγυρίζει τη 2η θέση (προσέξτε… Ferrari-πανηγύρι-2η θέση!). H Williams που πέρυσι αναστήθηκε από τις στάχτες της, αναρωτιέται αν έχει τον ίδιο κινητήρα με τη Mercedes την ώρα που η μαμά εταιρία ζει ένα όνειρο 30”+ μπροστά από τον αμέσως επόμενο οδηγό στον πρώτο αγώνα. Πιο κάτω στο grid έχουμε Force India και Sauber στο χείλος της χρεοκοπίας, τη Lotus μες στην τρελή χαρά και τη McLaren να ψάχνεται αν θα καταφέρει να τερματίσει και όχι αν θα απειλήσει ούτε καν μέσα στη δεκάδα. Τι φταίει λοιπόν για όλα αυτά; Έχουν δίκιο όλοι που γκρινιάζουν;

    Δυστυχώς έχουν όλοι άδικο. Ο μόνος υπεύθυνος για την κατάσταση που έχει βρεθεί η Formula 1 τα τελευταία χρόνια είναι οι ίδιες οι ομάδες που συμμετέχουν σε αυτήν. Φυσικά έχουν συνοδοιπόρο σε αυτήν την κατρακύλα την αγαπητή μας FIA. Οι ίδιοι λοιπόν που παραπονιούνται για τους κανονισμούς είναι οι ίδιοι που τους φτιάχνουν ή τους αποδέχονται σε αυτή την περίπτωση.

    Το άθλημα εδώ και πολλά χρόνια ξεκίνησε να διαμορφώνεται σύμφωνα με απαγορεύσεις και περιορισμούς στα πάντα. Οι κανονισμοί κάθε χρόνο αλλάζουν κατά το δοκούν. Πότε για να ευνοούν τους μεν και πότε τους δε. Πάντα όμως υπάρχει το πρόσχημα ότι όλα γίνονται για το καλό του αθλήματος ή για το καλό της ασφάλειας ή ακόμα και για να συγκρατηθεί το κόστος σε χαμηλά επίπεδα. Αν όντως είχαν αυτόν το σκοπό και ήταν στη σωστή κατεύθυνση τότε γιατί απέτυχαν σε όλους τους τομείς που πάσχιζαν να βελτιώσουν; Γιατί πολύ απλά δεν είχαν ποτέ κανέναν άλλο σκοπό πέρα από το να ευνοήσουν αυτόν που ήθελαν τη συγκεκριμένη περίοδο. Γι’ αυτό λοιπόν και θεατές χάνονται και οδηγοί ακόμα τραυματίζονται πολύ σοβαρά και το κόστος ποτέ δεν έπεσε, ούτε καν παρέμεινε στα ίδια επίπεδα από χρονιά σε χρονιά.

    Ο κυριότερος λόγος που πλέον κάποιος δεν θέλει να παρακολουθήσει το άθλημα είναι πολύ απλός, δεν υπάρχει θέαμα! Ο θεατής δύσκολα βρίσκει κάτι να θαυμάσει πλέον στην F1. Ο κινητήρας είναι πάνω κάτω στα κυβικά από τοToyota Corolla που έχω στο γκαράζ και ο ήχος είναι περίπου σαν το Golf GTI του γείτονα που είναι και λίγο μερακλής και του έβαλε εξάτμιση. Οι οδηγοί που έρχονται από μικρότερες κατηγορίες οδηγούν από τον πρώτο αγώνα τα μονοθέσια με απίστευτη ευκολία και σίγουρα δεν φταίει ότι είναι καλύτεροι οδηγοί από ότι οι συνάδελφοί τους στο παρελθόν αλλά το ότι τα μονοθέσια έχουν γίνει πολύ ευκολοδήγητα και συγχωρούνε πολλά οδηγικά λάθη. Αυτός είναι και ο λόγος που έχουμε τόσους pay drivers αυτή τη στιγμή στο άθλημα, γιατί πλέον δεν είναι δύσκολο να βρεις έναν οδηγό που να μπορεί να δαμάσει ένα μονοθέσιο της F1. Όσο για τους αγώνες,  δεν εμφανίζουν κανένα ενδιαφέρον πέρα από την εκκίνηση. Μετά από λίγους γύρους έχουμε συχνότητα 1 μονοθέσιο ανά 10”.

    Για όλα αυτά δεν φταίει καμία Mercedes βέβαια και καμία ομάδα που φτιάχνει ένα καλό μονοθέσιο, φταίει η νοοτροπία του αθλήματος όπως αυτή διαμορφώθηκε τα τελευταία χρόνια. Σαφώς και πρέπει να υπάρχουν κανονισμοί αλλά για να θέτουν ένα πλαίσιο και όχι εξολοκλήρου τη διαδικασία. Οι κανονισμοί δεν πρέπει να υπαγορεύουν το πώς θα σχεδιάσεις ένα μονοθέσιο, την αρχιτεκτονική του κινητήρα, πόσες στροφές θα φέρνει ή πόσο θα ζυγίζει.

    Επίσης να έχουν στο μυαλό τους ότι η F1 ήταν η κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού γιατί τα μονοθέσια κουβαλούσαν την αιχμή της τεχνολογίας, δεν ξέραμε πώς θα μοιάζουν σχεδιαστικά την επόμενη χρονιά, είχαν κάτι εξωτικό πάνω τους ακόμα και στον ήχο που ήταν πολύ μακριά από την καθημερινότητά μας. Η F1 γεννούσε μόδες, δεν τις ακολουθούσε!  Αυτό το τόσο γήινο, το τόσο αναμενόμενο δυστυχώς δεν είναι άξιο θαυμασμού.

    Μαρούλης Μιχαήλ

    Θέλουμε να συμμετέχεις και εσύ. Γράψε το δικό σου blog, τη δική σου άποψη πάνω στην ειδησεογραφία του παγκόσμιου motorsport και γίνε έτσι μέλος της ομάδας του μηχανοκίνητου portal ανεβάζοντας το fun factor της ενημέρωσης.

    Σχόλια

    Σχόλια