Blog: Το WEC κερδίζει τους κατασκευαστές και όχι η F1

Το ενδιαφέρον των κατασκευαστών για τους αγώνες στρέφεται πλέον μακριά από την F1

Για όσους ψάχνουν για paddock γεμάτα από κατασκευαστές θα πρέπει πλέον να ψάχνουν εκτός F1. Το σωστό μέρος που πρέπει να ψάξει κάποιος είναι το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Αντοχης(WEC). Η F1 τα τελευταία χρόνια περνάει μια κρίση, αγωνιστική αλλά και εξωαγωνιστική. Τα οικονομικά προβλήματα κυριαρχούν στις ομάδες, ενώ οι οπαδοί ολοένα και μειώνονται λόγω της μείωσης του θεάματος. Και μέσα σε όλα αυτά οι κατασκευαστές βιώνουν την μεγαλύτερη κρίση των τελευταίων ετών.

alonso-14

Η Ferrari βρίσκεται σε στάδιο αναπροσαρμογής και αναδιάρθρωσης. Η Renault βλέπει κάθε χρόνο τους πελάτες της να μειώνονται με αποτέλεσμα να προμηθεύει πλέον τις δύο ομάδες της Red Bull. H McLaren το 2014 δεν είχε βασικό χορηγό αλλά οι άνθρωποι του Woking υποστηρίζουν πως η χρονιά ήταν επικερδής. Το 2015 έρχεται η Honda και φέρνει χρήματα στην McLaren όμως τα λεφτά των Ιαπώνων δεν θα εξασφαλίσουν την βιωσιμότητα της McLaren η οποία πρέπει να βρει κύριο χορηγό. Η Mercedes είναι η μόνη που δεν ανησυχεί καθώς έχει το καλύτερο αυτοκίνητο και πολλές ομάδες να προμηθεύσει κινητήρες.

toyota-lemans-14

Στο WEC αντίθετα, οι κατασκευαστές μπορούν να υπερηφανεύονται για τις ελευθερίες που έχουν, τα κατορθώματά τους, αλλά και για το budget που δεν τρέχει κίνδυνο μείωσής. Στην κατηγορία της LMP1 συναντάμε τέσσερεις κατασκευαστές, την Toyota, την Audi, την Porsche και την Nissan που μπαίνει από φέτος στα μεγάλα σαλόνια των αγώνων αντοχής. Οι κατασκευαστές αυτοί με ένα αξιοσέβαστο ποσό μπορούν σε διάστημα ενός έτους να κατασκευάσουν τα πιο προηγμένα τεχνολογικά πρωτότυπα και να διαγωνιστούν «σώμα με σώμα», ακόμα και για 24 ώρες όπως γίνεται στο Le Mans. Οι φήμες για το 2016 έχουν ήδη αρχίσει και οι Jaguar, Ferrari είναι μέσα στους πιθανούς κατασκευαστές για την LMP1. Επίσης δεν αποκλείεται να δούμε και την Ford το 2017. Στις κατηγορίες GT οι Aston Martin, Ferrari και Porsche δίνουν εκπληκτικές μάχες κάθε χρόνο με την Ford να μπαίνει στο παιχνίδι από το 2016 με το νέο Ford GT.

lemans-gt-14

Επίσης η FIA και η ACO, που δημιούργησαν το WEC το 2012, προσπαθούν να το διαδώσουν και να το εξελίξουν ακόμα περισσότερο. Οι τεχνολογίες των υβριδικών συστημάτων εξελίσσονται με σκοπό την χρήση τους σε μελλοντικά αυτοκίνητα δρόμου κι αυτό κάνει το WEC μια ενδιαφέρουσα πλατφόρμα εξέλιξης για τους κατασκευαστές.  Η αύξηση της προσέλευσης του κόσμου για το 2014 ανήλθε στο 19% σε σχέση με το 2013.Να τονιστεί εδώ πως κάθε χρόνο στο Le Mans σημειώνεται ρεκόρ προσέλευσης με 263,300 άτομα να παρακολουθούν τον αγώνα από την La Sarthe. Το 2014 υπήρξε αύξηση κατά 7,5% σε σχέση με το 2013. Η είσοδος του «Garage 56» ήταν ένα μεγάλο βήμα για την είσοδο πρωτοτύπων τα οποία φέρουν νέες τεχνολογίες.

zeodrc_14

Η συμμετοχή «Garage 56» είναι ουσιαστικά ένα πρωτότυπο το οποίο φέρει νέα τεχνολογία η οποία δεν έχει χρησιμοποιήσει άλλο πρωτότυπο στο Le Mans. Επίσης το πρωτότυπο αυτό συνοδεύεται από έναν παράξενο σχεδιασμό που το κάνει να ξεχωρίζει από το υπόλοιπο grid. Το 2012 είχαμε την συμμετοχή του Deltawing, του πιο περίεργου σε σχήμα αυτοκινήτου που συμμετείχε στο Le Mans. Το 2013 το Project GreenGT ήταν ένα φιλόδοξο σχέδιο το οποίο δεν έτρεξε ποτέ στο Le Mans. To GreenGT ήταν εφοδιασμένο με έναν ηλεκτροκινητήρα και έναν κινητήρα υδρογόνου. Δυστυχώς για οικονομικούς λόγους δεν το είδαμε ποτέ στην πίστα. Το 2014 το Zeod RC έτρεξε στο Le Mans πραγματοποιώντας έναν ολόκληρο γύρο κινούμενο αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια. Μάλιστα αγγίζοντας τα 300χλμ/ώρα. Αυτά είναι μερικά βασικά στοιχεία που λείπουν από την F1 και της κοστίζουν τόσο σε θέαμα, αλλά και στο κοινό.

toyota-wec-14

Άλλος ένας τομέας που υστερεί η F1 είναι η καινοτομία. Οι κανονισμοί δεν επιτρέπουν στις ομάδες να βασιστούν σε ιδέες ή να παρουσιάσουν  καινοτόμα συστήματα (F-Duct) τα οποία οι άλλες ομάδες θα έσπευδαν να αντιγράψουν. Στο WEC ισχύει ακριβώς το αντίθετο. Οι κανονισμοί είναι αυστηροί αλλά και ταυτόχρονα σου δίνουν το περιθώριο να κάνεις θαύματα. Ας αναλογιστούμε μόνο τον V4 turbo της Porsche με τον V8 της Toyota. Τα τεστ μέχρι και το 2014 ήταν ελεύθερα για τις ομάδες. Όμως από το 2015 θα υπάρχουν ορισμένοι περιορισμοί για τα ιδιωτικά τεστ. Επίσης δύο εβδομάδες πριν το Le Mans πραγματοποιείται τεστ στην ίδια πίστα ώστε οι ομάδες να δοκιμάσουν τις αεροδυναμικές τους λύσεις για τον μεγάλο αγώνα. Φυσικά το κόστος είναι ελεγχόμενο και με τους νέους κανονισμούς οι ιθύνοντες του WEC πιστεύουν πως σε καμία περίπτωση δεν θα γίνει ότι έγινε με την Group C στις αρχές του ’90 με την μαζική έξοδο των αυτοκινητοβιομηχανιών από τους αγώνες. Οι νέοι κατασκευαστές επίσης έχουν την ευκαιρία για παραπάνω τεστ από τους ανταγωνιστές τους την πρώτη τους χρονιά στον θεσμό, όπως επίσης και παραπάνω κινητήρες, κάτι που στην F1 δεν ισχύει.

canadagp-start-14

Άρα λοιπόν πλέον είμαστε σε σημείο που η F1 είναι σε μια κρίση η οποία λογικά θα καταλαγιάσει μέσα την επόμενη δεκαετία. Τα άλλα motorsports ανακάμπτουν και ειδικά το WEC για το οποίο αρκετοί πιλότοι της F1 έχουν εκφράσει τον θαυμασμό τους. Δεν υπάρχει περίπτωση να πέσει από τον θρόνο της η F1 αλλά αν συνεχιστεί και το 2015 με μια κυριαρχία της Mercedes και για πολλούς ένα βαρετό πρωτάθλημα τότε οι άνθρωποι του σπορ θα πρέπει να σκεφτούν πολύ προσεκτικά το μέλλον του σπορ. Το γεγονός είναι πάντως ότι πλέον η F1 δεν είναι ο στόχος για τη εξέλιξη τεχνολογιών για τους κατασκευαστές. Αυτή τη πρωτιά την έχει πάρει το WEC καθώς η τεχνολογία που υπάρχει αυτή τη στιγμή στα ίδια τα LMP1 του υπάρχει και στα αυτοκίνητα παραγωγής. Δεν είναι απίθανο τα επόμενα χρόνια να δούμε μια μαζική είσοδο κατασκευαστών στο WEC και μείωση των κατασκευαστών στην F1 με την Renault να είναι η πρώτη υποψήφια με τα τωρινά δεδομένα.

Στάθης Κοκκορόγιαννης

Σχόλια

Σχόλια