Motornews Test: BMW S1000R

    Μέσα στα πιο πολύπλοκα πράγματα κρύβονται καμιά φορά τα πιο απολαυστικά και απλά

    Ανέκαθεν η κατηγορία των streetfighter είχε τεράστιο ενδιαφέρον τόσο για το κοινό όσο και για τους κατασκευαστές. Οι πρώτοι μαγεύονταν από το παιδικό όνειρο να έχουν στη διάθεσή τους ένα «ξεβρακωμένο» superbike με φαρδύ τιμόνι και οι δεύτεροι να αποδείξουν ότι μπορούν από τα τέλεια superbike τους να προσφέρουν στο κοινό και μια πιο «φιλική» λύση για περισσότερη καθημερινή απόλαυση. Το αποτέλεσμα, τουλάχιστο στη νέα γενιά streetfighter, είναι εκρηκτικό με τρανή απόδειξη το νέο BMW S1000R!

    Το μάτι του τρελού

    Τα καλά για το γυμνό BMW ξεκινούν από την πρώτη στιγμή που το κοιτάξεις. Η μοτοσικλέτα είναι ξεκάθαρη στο σχεδιασμό της καθώς αν εξαιρέσουμε τη μάσκα, από το τιμόνι και πίσω είναι ίδιο, ή σχεδόν ίδιο, με το S1000RR της εταιρίας. Η επιθετικότητα της ψηλής ουράς λοιπόν δεσπόζει στο πίσω μέρος της μοτοσικλέτας, το ίδιο και «τα βράγχια του καρχαρία» στο mini φέρινγκ, ενώ το γραμμωμένο ντεπόζιτο προσθέτει στη μυώδη σιλουέτα της μοτοσικλέτας. Η μάσκα από την άλλη θυμίζει τρελό βλέμμα κάποιου καρτούν με το ένα «μάτι» γουρλωμένο και το άλλο κανονικό. Η λύση της BMW ακολουθεί τις ασύμμετρες μάσκες σε πολλά μοντέλα της και στο S1000R βρίσκει εφαρμογή είτε αρέσει, είτε όχι.

    Εργονομικά τώρα, το BMW έχει κρυμμένους άσσους στο μανίκι του. Η μοτοσικλέτα είναι μικρή σε διαστάσεις, παρόλα αυτά όταν ανέβεις πάνω είναι αρκετά ευρύχωρη. Ο μεγάλος όγκος του κινητήρα και του ρεζερβουάρ δίνει την απαραίτητη υπόσταση και βοηθάει στις «λαβές» κυρίως με τα πόδια, ενώ τα μαρσπιέ δεν δημιουργούν απαγορευτικές κλίσεις στα γόνατα. Το σώμα είναι γερμένο προς τα εμπρός καθώς το τιμόνι είναι σχετικά χαμηλά τοποθετημένο με αποτέλεσμα τα χέρια να κουράζονται στην κίνηση… όταν αρχίζεις όμως τις «ταρζανιές» το τιμόνι γίνεται όπλο στα χέρια του αναβάτη. Τα χειριστήρια είναι πολύ ποιοτικά, εύκολα και με ικανοποιητική προσβασιμότητα, ενώ τα όργανα είναι υπερσύγχρονα με το άσπρο αναλογικό στροφόμετρο να δεσπόζει και το ψηφιακό πάνελ να προσφέρει άφθονες πληροφορίες, μέχρι και γυρολόγιο αν βρίσκεται στην πίστα.

    Στα εργονομικά γκάτζετ θα πρέπει να αναφερθούν τα θερμαινόμενα grip, πολύ χρήσιμα σε χειμωνιάτικα πρωινά και το cruise control με τον περίεργο διακόπτη το οποίο ενεργοποίησα μόλις μια φορά διότι δεν βρήκα καμία χρησιμότητά του στην καθημερινή μετακίνηση. Ίσως στο ταξίδι να έχει νόημα… Το θετικό πάντως είναι ότι όλες τις λειτουργίες θα τις έχεις καταλάβει σε μερικά λεπτά και θα είσαι έτοιμος να ξεκινήσεις.

    Τετρακύλινδρος χούλιγκαν

    Βασικό συστατικό του S1000R είναι ο κινητήρας του ο οποίος προέρχεται από το superbike S1000RR. Πρόκειται για το γνωστό τετρακύλινδρο σε σειρά σύνολο των 1000cc το οποίο αποδίδει 160 ίππους στις 11.000 σ.α.λ. και ροπή 11,3 χλγμ στις 9.250 σ.α.λ. Την τροφοδοσία έχει αναλάβει ψεκασμός με ένα πολύπλοκο σύστημα διαφορετικών χαρτογραφήσεων με τον αναβάτη να έχει να επιλέξει ανάμεσα στα Rain, Road, Dynamic και Dynamic Pro. Η κάθε μια αλλάζει τα χαρακτηριστικά απόδοσης του κινητήρα και παράλληλα προσαρμόζει τα Traction Control και ABS στις αντίστοιχες συνθήκες. Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι 6τάχυτο μηχανικό με quick shifter για γρήγορες και απολαυστικές αλλαγές. Το βασικό χαρακτηριστικό του κινητήρα είναι η γραμμική του λειτουργία. Για τη δύναμη τι να πει κανείς; Είναι απλά ανεξάντλητη, στο Road Mode η δύναμη έρχεται απλά (!) σαν ένας μικρός τρομοκράτης, ενώ στη θέση Dynamic μετατρέπεται σε ταλιμπάν απαιτώντας σεβασμό από τον αναβάτη. Αυτό που μαγεύει όμως τον αναβάτη είναι ο τρόπος λειτουργίας του κινητήρα και η γραμμική του λειτουργία. Αναπάντεχα ξεσπάσματα δύναμης ακραία δεν υπάρχουν, συνολικά η δύναμη έρχεται προβλεπόμενα και παρότι είναι σε τεράστιες ποσότητες είναι διαχειρήσιμη, όσο εφικτό μπορεί να αυτό όταν το ταχύμετρο φτάνει τα πρώτα 200 Km/h σε χρόνο ρεκόρ. Ακόμα και εκεί όμως με το άνοιγμα του γκαζιού η επιτάχυνση είναι τρομερή και το ταχύμετρο θα φτάσει και θα ξεπεράσει τα 250 Km/h με χαρακτηριστική άνεση. Από εκεί και πάνω είναι θέμα αντοχής του αυχένα του αναβάτη καθώς ο αέρας είναι απαγορευτικός.

    Εθιστικός είναι και ο ήχος του τετρακύλινδρου ο οποίος έχει μια άγρια χροιά, ενώ τα ηλεκτρονικά, ιδιαίτερα το traction control, βοηθάνε πολύ όταν ο αναβάτης το παρακάνει τόσο με την έλλειψη γλιστρήματος του πίσω τροχού, όσο και το άσκοπο σήκωμα του εμπρός τροχού. Στη θέση Road το TC επεμβαίνει περισσότερο σε σχέση με τη θέση Dynamic και την Dynamic Pro όπου επιτρέπει περισσότερο το γλίστρημα πριν ενεργοποιηθεί, στην Pro μάλιστα το wheelie control απενεργοποιείται πλήρως και το TC μπαίνει στη θέση ελάχιστης εμπλοκής. Υπάρχει και η επιλογή Rain που ρίχνει την ιπποδύναμη στους 136 ίππους με πολύ ομαλή απόκριση και μεγαλύτερη ευαισθησία του TC και του ABS. Οδηγώντας πάντως τα συστήματα λειτουργούν άψογα, στην αρχή βέβαια δεν τους δίνεις ιδιαίτερη σημασία γιατί ασχολείσαι με την μεγάλη δύναμη του κινητήρα, αλλά αργότερα τα επεξεργάζεσαι και αντιλαμβάνεσαι καλύτερα τη σπουδαιότητά τους.

    Ο κινητήρας δεν είναι όμως το μοναδικό εντυπωσιακό πράγμα πάνω του. Είναι και οι αναρτήσεις και το πλαίσιο της μοτοσικλέτας. Έχοντας ήδη περάσει με άριστα τα τεστ στο Superbike S1000RR το σύνολο είναι πολύ καλά μελετημένο και για τις απαιτήσεις του γυμνού R. Η μοτοσικλέτα έχει δανειστεί το εκπληκτικό πλαίσιο του RR και τις αναρτήσεις με μικρές αλλαγές και στα δύο τμήματα. Το S1000R διαθέτει και ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενες αναρτήσεις οι οποίες είναι ίσως το πιο ενδιαφέρον σύστημα της μοτοσικλέτας. Το BMW με το πάτημα ενός κουμπιού αλλάζει τις ρυθμίσεις στις αναρτήσεις εμπρός και πίσω, σκληραίνει και μαλακώνει τη λειτουργία τους σε τρία επίπεδα προκειμένου να ταιριάξει σε όλες τις συνθήκες. Το σύστημα είναι πολύ καλά μελετημένο και στις τρεις επιλογές (Soft, Medium, Hard) ο αναβάτης θα βρει ακριβώς αυτό που θέλει, είτε θέλει να μπει στην πίστα για ένα track day, είτε θέλει να πάει στη δουλειά του Δευτέρα πρωί.

    Τα φρένα είναι το κερασάκι στην τούρτα ενός φοβερού συνόλου. Έχουν τεράστια δύναμη, ρίχνουν άγκυρες σε κάθε πάτημα της μανέτας με μια αίσθηση που δύσκολα θα βρεις ανάμεσα στις μοτοσικλέτες παραγωγής. Το ABS είναι εξαιρετικό με σωστές δόσεις εμπλοκής, ενώ στην RACE θέση συνδυάζει τις εμπρός με την πίσω δαγκάνα προκειμένου να υπάρχει πιο ομαλή λειτουργία του πίσω μέρους σε οριακά φρεναρίσματα. Άριστα και δέκα με τόνο!

    Βασιλιάς στο δρόμο

    Στο δρόμο το S1000R, όσο περίπλοκο και αν φαίνεται με όλα που διαθέτει στον εξοπλισμό του είναι μια εξωτική μεν – απλή δε μοτοσικλέτα (αν μπορεί να χαρακτηρίσει κανείς απλή μια από τις καλύτερες μοτοσικλέτες παραγωγής του κόσμου). Με το «απλή» εννοούμε ότι το BMW παρά τους 160 ίππους, το τρομερό πλαίσιο, τις ηλεκτρονικές αναρτήσεις και όλες αυτές τις τυμπανοκρουσίες, μπορεί κάποιος να το οδηγήσει… και κατ’ επέκταση να το ευχαριστηθεί. Η κίνηση μέσα στην πόλη δεν είναι το αγαπημένο του χόμπι καθώς θέλει διαφορετικά τερέν για να ξεδιπλώσει τις αρετές του, αλλά δεν θα πει ποτέ όχι. Στη θέση Soft οι αναρτήσεις, στο Road η χαρτογράφηση και έτοιμος! Έφυγες για τη δουλειά τρομοκρατώντας όποιον υπάρχει τριγύρω σου. Πρόσφυση η μοτοσικλέτα έχει παντού με πληροφόρηση σε αφθονία, χωρίς όμως να τρομάζει τον αναβάτη.

    Όταν ο δρόμος ανοίγει και το γκάζι ανοίγει περισσότερο, η ακραία επιτάχυνση σου θυμίζει ότι πρόκειται για διαστημική μοτοσικλέτα και όταν έρχονται οι πρώτες στροφές, τότε τα χαμόγελα βγαίνουν εκτός κράνους! Η διαδικασία είναι τόσο διασκεδαστική και μεστή που ξεχνάς τι οδηγείς και απλά οδηγείς απολαμβάνοντας το κάθε μέτρο. Στη θέση Dynamic ο κινητήρας, στη θέση Hard οι αναρτήσεις και πάμε… Βγαίνεις από τη στροφή και ανοίγεις το γκάζι πολύ (όχι στο τέρμα) ο εμπρός τροχός ζορίζεται να κρατηθεί στην άσφαλτο, ενώ ο πίσω θέλοντας και μη βρίσκει πρόσφυση χάρη στο TC. Η επόμενη στροφή έρχεται τόσο γρήγορα που το μάτι πρέπει να συνηθίσει σε αυτούς τους ρυθμούς και πριν το καταλάβεις έχεις «πλακωθεί» στα φρένα με το S1000R να σου παραδίδει μαθήματα αποτελεσματικότητας και ασφάλειας. Έχοντας ακόμα το ένα δάχτυλο στη μανέτα αρχίζεις και γέρνεις τη μοτοσικλέτα στην είσοδο και πριν καλά-καλά το καταλάβεις βρίσκεσαι να σέρνεις το γόνατο κάτω μόλις με το 3ο πέρασμα από την ίδια στροφή! Άκαμπτο, στιβαρό και με τεράστια ποσά πρόσφυσης το BMW μένει ανενόχλητο στη γραμμή του και κάπου εκεί αρχίζεις να ανοίγεις πάλι το γκάζι. Καμία μεταβολή στη γωνία κλίσης της μοτοσικλέτας και μόνο όταν το επιλέξεις εσύ αρχίζει η άνοδος και η επιστροφή στις περίπου μηδέν μοίρες για να επαναλάβεις την χορταστική έξοδο. Άνοιγμα αυτήν τη φορά στο τέρμα το γκάζι και το σκληρό αλλά μαγικό quick shifter ανεβάζει σχέσεις αφήνοντας στα ενδιάμεσα κοψίματα, εθιστικά «σκασίματα» της εξάτμισης… α-π-ο-λ-α-υ-σ-η.

    Η καλύτερη…

    Αναρωτιόμουν την τελευταία ημέρα πριν παραδώσω τo S1000R στην BMW τι νόημα έχουν αυτού του είδους οι μοτοσικλέτες… ακραία δυνατές, γυμνές, με τρομερές δυνατότητες τις οποίες μικρό ποσοστό αναβατών μπορούν να αξιοποιήσουν; Κατέληξα στο συμπέρασμα ότι πολύ καλά κάνουν τα εργοστάσια και επιχειρούν να βγάλουν στην παραγωγή τέτοιες μοτοσικλέτες γιατί απλά μέσα από αυτές μπορεί κάποιος να διαπιστώσει το πόσο έχει προοδεύσει η βιομηχανία μοτοσικλέτας. Η εξέλιξη είναι εκπληκτική και μπορεί να φανεί σε κάθε λεπτομέρεια του S1000R, μιας μοτοσικλέτας 160 ίππων η οποία μπορεί να οδηγηθεί από όλους ακόμα και αν τα όριά της είναι πολύ πάνω από τα όρια της πλειοψηφίας των αναβατών. Το BMW S1000R είναι το κερασάκι στη δική μου οδηγική τούρτα για το 2014 και πραγματικά η χρονιά δεν θα μπορούσε να κλείσει καλύτερα με μια από τις καλύτερες μοτοσικλέτες του κόσμου!

    Τεχνικά Χαρακτηριστικά

    ΚινητήραςΥδρόψυκτος, τετράχρονος σε σειρά κινητήρας, δύο εκκεντροφόροι, τέσσερις βαλβίδες ανά κύλινδρο
    Κυβισμός999 κ.εκ.
    Μέγιστη ισχύς 118 kW (160 hp) στις 11.000 σ.α.λ.
    Μέγιστη ροπή 112 Nm στις 9.250 σ.α.λ.
    Τροφοδοσία καυσίμου / διαχείριση κινητήρα Ηλεκτρονικά ελεγχόμενος ψεκασμός
    ΣυμπλέκτηςΥγρός πολύδισκος συμπλέκτης, με λειτουργία anti-hopping, λειτουργία με ντίζα
    Κιβώτιο ταχυτήτων6 σχέσεων συνεχούς εμπλοκής
    ΠλαίσιοΤύπου γέφυρας, από χυτό αλουμίνιο, στηριγμένο πάνω στον κινητήρα
    Ανάρτηση / θέση μπροστινού τροχούΑνάποδο πιρούνι 46 mm, ρυθμιζόμενη επαναφορά και συμπίεση
    Ανάρτηση / θέση πίσω τροχούΨαλίδι από χυτό αλουμίνιο, συνεχώς ρυθμιζόμενη απόσβεση-επαναφορά
    Διαδρομή ανάρτησης μπροστά/πίσω 120 mm / 120 mm
    Φρένο, εμπρός Διπλό δισκόφρενο, πλευστοί δίσκοι διαμέτρου 320 mm, 5 mm πάχους, δαγκάνες τεσσάρων εμβόλων
    Φρένο, πίσωΜονός πλευστός δίσκος διαμέτρου 220 mm, 5 mm πάχους, δαγκάνα μονού εμβόλου
    ABSBMW Motorrad Race ABS, (μερικώς αυτόματο) με δυνατότητα απενεργοποίησης
    Βάρος άνευ φορτίου, έτοιμο για οδήγηση, με γεμάτο ρεζερβουάρ 1)207 kg
    Ωφέλιμη χωρητικότητα ρεζερβουάρ17.5 λίτρα
    Τιμή 13.800€

    Gallery

     

    Γιάννης Πετρόχειλος (@petrocheilos)

    Σχόλια

    Σχόλια