Motornews Test: Citroen C4 Cactus BlueHDi 100

    Μια φρέσκια οπτική στην κατασκευή αυτοκινήτων από την ιστορική γαλλική εταιρεία.

    Κανείς δεν μπορεί να μην καταλογίσει στη Citroen πρωτοτυπία, τεχνολογικούς πειραματισμούς, επιτυχίες σε εμπορικό και αγωνιστικό επίπεδο, αλλά και παλινωδίες. Προσωπικά αρέσκομαι στις εταιρείες που δεν ακολουθούν μόνο τον εύκολο δρόμο της πεπατημένης, αλλά επιλέγουν και  ατραπούς που μπορούν να τις οδηγήσουν πολύ εύκολα τόσο στον παράδεισο, όσο και στην κόλαση.

    Για να μείνουμε όμως στο θέμα μας. Μετά από μια μεγάλη περίοδο συμβατικής προσέγγισης των μοντέλων της, με μια μικρή ανάπαυλα της σειράς DS, η Citroen θυμήθηκε επιτέλους αυτό που την έχει κάνει παγκόσμια γνωστή και της έχει προικίσει με φανατικούς φίλους, όσο και ορκισμένους εχθρούς: τη διαφορετικότητα. Αυτή πρεσβεύει το Cactus, ευτυχώς όχι μόνο αισθητικά, αλλά και κατασκευαστικά.

    Citroen Cactus 24

    Το οπτικό αποτέλεσμα δεν θα το κρίνουμε καθότι απόλυτα υποκειμενικό, αλλά το γεγονός ότι τα βλέμματα σχετικών και άσχετων προς το αυτοκίνητο κολλάνε στο αμάξωμα του Cactus όπως η μύγα στο μέλι, αποτελεί αδιαμφισβήτητο γεγονός. Κέρδος πρώτο λοιπόν για τους Γάλλους στο πεδίο της διαφορετικότητας αποτελεί το ενδιαφέρον του γενικού κοινού, που έχει να κάνει κατά κύριο λόγο με το “ψάξε – ψάξε – δεν – θα – βρεις – εύκολα – τι – είμαι” στιλ του αμαξώματος. Πεντάθυρο μεν, αλλά crossover, SUV, συμβατικό; Ο καθένας μπορεί να το κατατάξει οπουδήποτε χωρίς μάλιστα να κάνει λάθος.

    Από πρακτική άποψη το αμάξωμα κερδίζει τις εντυπώσεις καθώς και χώρους επιβατών αντίστοιχους ενός μικρού – μεσαίου έχει και χώρο αποσκευών 348 λίτρα (με ρεζέρβα), παρά τα μόλις 4.157 χιλιοστά του μήκους του. Τα οποία, μαζί με μια πλειάδα ακόμα όχι τεχνολογικά προηγμένων, αλλά μάλλον έξυπνων λύσεων, κρατά το βάρος πολύ χαμηλό στα 1.145 κιλά (με οδηγό), όταν ο ανταγωνισμός του, συμβατικός και crossover, ξεπερνά με άνεση τα 1.250. Τα “κόλπα” για τη μείωση του βάρους έχουν να κάνουν με τη μη υιοθέτηση κάποιων περιττών κατά τη γνώμη των Γάλλων σχεδιαστών και μηχανικών στοιχείων εξοπλισμού -όπως τα παράθυρα των πίσω θυρών που ανοίγουν μόνο προς τα έξω, η ενιαία πλάτη του πίσω καθίσματος, το μη τηλεσκοπικά ρυθμιζόμενο τιμόνι- αλλά και πρωτότυπων στοιχείων όπως το ενσωματωμένο στους υαλοκαθαριστήρες σύστημα πλύσης του παρμπρίζ, το ελαφρύ κράμα του καλύμματος του κινητήρα και ο προσεκτικός σχεδιασμός των στοιχείων της ανάρτησης και της μετάδοσης για τη χρησιμοποίηση μόνο του απολύτως απαραίτητου μετάλλου.

    Citroen Cactus 6

    Το γεγονός ότι η ζυγαριά δείχνει στην περίπτωση του Cactus από 100 έως και 250 κιλά λιγότερα σε σχέση με τον ανταγωνισμό, έχει ευεργετικά αποτελέσματα σε ένα πλήθος τομέων απόδοσης του αυτοκινήτου. Ευέλικτο, με άνετη ανάρτηση αλλά εξαιρετική σταθερότητα και μικρές κλίσεις στις στροφές, σβέλτο παρά τα μόλις 100 άλογα του κινητήρα του και εντυπωσιακά οικονομικό ειδικά στην αστική χρήση, ευχάριστο στην οδήγηση και ταυτόχρονα πρακτικό, παρουσιάζει μια συνολικά ισορροπημένη συμπεριφορά που εντυπωσιάζει τον οδηγό πολύ περισσότερο από ότι η αισθητική εντυπωσιάζει τους περαστικούς. Αφήστε δεν που αυτή κάποτε τη συνηθίζεις και τότε μένει η καθημερινή επαφή  που, αν έχει ψεγάδια, ξεχνάς κάθε σχεδιαστική χαριτωμενιά και εκστομίζεις καθημερινά μόνο “γαλλικά” στο άλλοτε απαστράπτον αυτοκίνητό σου.

    Δεν το κρύβουμε ότι ενώ αρχικά το Cactus μας δημιούργησε ένα σοκ, στη συνέχεια βρήκαμε πολύ πιο ενδιαφέρουσα την ουσία, παρά την όψη του. Το πολύ ιδιαίτερο αμάξωμα με τα airbumbs και τα εμπρός φωτιστικά σώματα 3 επιπέδων μας δημιούργησε ερωτηματικά, όχι όμως και το απίστευτα λιτό, αλλά ποιοτικά προσεγμένο, εσωτερικό. Σίγουρα μας λείπει το στροφόμετρο και μια δυο θήκες ποτηριών και μπουκαλιών επιπλέον, αλλά, από την άλλη μεριά, δεν μπορούμε να μην εκτιμήσουμε την απουσία των δεκάδων διακοπτών που επιβάλλουν τα πάμπολλα συστήματα ευκολίας, ασφάλειας, διασκέδασης και επικοινωνίας στο εσωτερικό των σύγχρονων αυτοκινήτων. Στο Cactus μια μεγάλη, κεντρικά τοποθετημένη ψηφιακή οθόνη αφής παίζει το ρόλο του κέντρου ελέγχου όλων των υποσυστημάτων. Είναι δε τόσο πρακτική και εύκολα αντιληπτή στη χρήση της που σε κάνει να αμφιβάλλεις σφόδρα για τη χρησιμότητα των διαφόρων touchpad, περιστροφικών διακοπτών και λοιπών αλχημιών που χρησιμοποιούν κυρίως οι Γερμανοί κατασκευαστές στα πανάκριβα μοντέλα τους, για την ίδια ακριβώς δουλειά. Από πρακτική και εργονομική άποψη δε, αν εξαιρέσεις του συμβιβασμούς που έγιναν επίτηδες για τη μείωση του βάρους όπως το μονοκόμματο πίσω κάθισμα ή το ψηλό κατώφλι του χώρου αποσκευών, τα σφάλματα λάμπουν δια της απουσίας τους.

    Citroen Cactus 17

    Τελικά το Cactus δεν είναι πριμαντόνα όπως αφήνει να εννοηθεί σε πρώτη προσέγγιση το φουτουριστικό του παρουσιαστικό. Είναι αυτοκίνητο ουσίας, με μια φρέσκια προσέγγιση στα προβλήματα της αυτοκίνησης -οικονομία, αξιοπιστία, ασφάλεια- που μας άρεσε ιδιαίτερα γιατί δεν μένει στα χαρτιά, αλλά αποδεικνύεται και στην πράξη. Με κατανάλωση αναθυμιάσεων  στην πόλη -εύκολα βλέπεις μέση τιμή 5,2 λίτρα- ευελιξία και πρακτικότητα, στέκεται επάξια και εκτός των τειχών με χώρους, απαράμιλλη άνεση ανάρτησης, καλές επιδόσεις και απόλυτα ασφαλή συμπεριφορά. Είναι δε και το απόλυτα λογικό κόστος των 17.770€ με απόσυρση για το πληρέστατο μοντέλο της δοκιμής (έκδοση feel), που καθιστά το Cactus όχι απλά ένα διαφορετικό C4, αλλά ένα σημαντικό και πολύ ποθητό αυτοκίνητο.

    Γιαννούλας Νίκος

    Τεχνικά Χαρακτηριστικά

    Κυβισμός1.560 κ.εκ.
    Κύλινδροι4 σε σειρά
    Ισχύς100 ίπποι στις 3.500 σ.α.λ
    Ροπή254 Nm στις 1.750 σ.α.λ
    Κιβώτιο ταχυτήτωνΧειροκίνητο 5 σχέσεων
    Εκπομπές CO287 γρ./χλμ
    Μήκος4,157 μέτρα
    Πλάτος1,729 μέτρα
    Ύψος1,530 μέτρα
    Μεταξόνιο2,595 μέτρα
    Βάρος1.145 κιλά
    Χώρος αποσκευών348 λίτρα

    Κατανάλωση (εργοστασιακές τιμές)

    Εντός πόλης3,8 λίτρα/100 χλμ.
    Εκτός πόλης3.2 λίτρα/100 χλμ.
    Μικτό3.4 λίτρα/100 χλμ.

    Επιδόσεις (εργοστασιακές τιμές)

    Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα10.7″
    Τελική ταχύτητα184 χλμ/ώρα

    Τιμή

     Από 13.940€ (1.2 Petrol)

     

    Σχόλια

    Σχόλια