Δύσκολη η εφαρμογή του κλειστού cockpit

    Μετά το ατύχημα του Jules Bianchi στο Ιαπωνικό Grand Prix έχει επανέλθει η συζήτηση για κλειστά cockpit. Έχουμε δει πολλά σχέδια με μονοθέσια να έχουν κάψουλα τύπου μαχητικού αεροσκάφους αλλά μια τέτοια κατασκευή είναι εξαιρετικά δύσκολη. Η FIA δοκιμάζει εδώ και μερικά χρόνια διάφορες λύσεις για την ασφάλεια του οδηγού από χτυπήματα στο κεφάλι.

    Οι δοκιμές κλειστού cockpit τύπου μαχητικού αεροσκάφους δεν έφεραν τα επιθυμητά αποτελέσματα διότι το πολυανθρακικό υλικό που χρησιμοποιείται κάμπτεται πολύ μεγάλο βαθμό. Επίσης άλλο ένα πρόβλημα είναι η ορατότητα, οι εξαιρετικά υψηλές θερμοκρασίες που αναπτύσσονται μέσα στο cockpit και φυσικά η ταχύτητα εξόδου από το cockpit.

    H FIA έχει επικεντρωθεί σε πιο άκαμπτα υλικά, όπως η κατασκευή του roll hoop (προστατευτική κατασκευή με μπάρες). Στο βίντεο που ακολουθεί θα δείτε την εκτόξευση ελαστικού πάνω στο roll hoop το οποίο βρίσκεται μπροστά από τον οδηγό.

    Ο αλυτάρχης της FIA, Charlie Whiting, εξηγεί ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να δημιουργηθεί μια κατασκευή που να προσθέτει ασφάλεια και παράλληλα να μην ενοχλεί στην οδήγηση. Η δομή που δοκιμάζεται από τη FIA, στο βίντεο πιο πάνω είναι αρκετά μεγάλη. Σκεφτείτε ότι εκτίνεται σε περίπου 30 εκατοστά ψιλότερα από το ύψος τον ματιών του οδηγού.

    Είναι εξαιρετικά δύσκολο να βρεθεί κάτι αρκετά ισχυρό το οποίο να αποτρέπει έναν τροχό να χτυπήσει τον οδηγό και παράλληλα να μην εμποδίζει την οδήγηση με την παρουσία του. Αυτό που μας έκανε έκπληξη στις δοκιμές είναι ότι πετώντας τον τροχό από ένα κανόνι πάνω στις προστατευτικές μπάρες δεν αναπήδησε μακριά αμέσως. Συνέχισε την πορεία του λόγω της παραμόρφωσης του ελαστικού. Χρειάστηκε αρκετό χρόνο για να κινηθεί προς τα επάνω και να απομακρυνθεί μετά την σύγκρουση με τις μπάρες. Αυτό αναγκάζει την κατασκευή να έχει μεγάλο ύψος. Ανακαλύψαμε ότι χρειάζεται να είναι 20 εκατοστά πιο ψηλά από την κορυφή του κεφαλιού του οδηγού. Όλο αυτό σημαίνει ότι θα έχουμε μια πολύ μεγάλη κατασκευή μπροστά από τον οδηγό. Δεν είναι κάτι απλό. Η έρευνα συνεχίζεται μέχρι να βρεθεί λύση.

    Ο Whiting είναι σίγουρος ότι οποιαδήποτε δομή γύρω από το cockpit δεν θα μπορούσε να προστατέψει τον Bianchi. Η σφοδρότητα της σύγκρουσης ήταν τόσο μεγάλη που θα διέλυε οτιδήποτε.

    Είμαι σχεδόν βέβαιος πως υπό τέτοιες συνθήκες (σ.σ. όπως αυτές του ατυχήματος του Bianchi) είναι εξαιρετικά δύσκολο να βρεθεί λύση. Βλέπεται πόσο δύσκολο είναι να βρεθεί λύση στην απομάκρυνση ενός τροχού. Φυσικά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορούν να γίνουν βελτιώσεις. Η ιστορία έχει δείξει ότι κάνουμε συνεχώς προσπάθειες ώστε να βελτιωθούν οι συνθήκες. Έχουν συμβεί πολλά ατυχήματα, κανένα τόσο σοβαρό όσο του Bianchi, όμως θα προσπαθήσουμε να μάθουμε όσα περισσότερα μπορούμε.

    Στο σκαρίφημα που ακολουθεί ο τεχνικός συνεργάτης του Autosport, Craig Scarborough, συνδυάζει και τις δύο κατασκευές,την κάψουλα τύπου μαχητικού αεροσκάφους και το roll hoop.

    F14-T

    Σχόλια

    Σχόλια